Hotellin kokousasiakkaiden hyvinvoinnin edistäminen: case: Hotelli Rantasipi Joutsenlampi
Pitkänen, Johanna (2006)
Pitkänen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-92
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-92
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää hotellissa yöpyvien kokousasiakkaiden hyvinvointiin vaikutta-via tekijöitä. Hyvinvointia tarkasteltiin tässä työssä Matkailun verkosto-osaamiskeskuksen Jyväskylän solmukohdan laatiman nelikenttämallin pohjalta. Nelikenttämallissa kuvataan hyvinvointiin vaikuttavat tekijät, joita ovat hemmottelu, sosiaalinen humputtelu, fyysinen venyminen ja esteettisyys. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Haastattelut tehtiinkokoukseen osallistuville, ja hotellissa yöpyville asiakkaille Hotelli Rantasipi Joutsenlammessa. Haastateltavia henkilöitä oli kymmenen. Tulosten mukaan tärkeimmiksi hyvinvointia edistäviksi tekijöiksi osoittautuivat esteettisyys ja sosiaalinen humputtelu. Vähemmän tärkeiksi kokousasiakkaat kokivat hemmottelun ja fyysi-sen venymisen. Näihin neljään hyvinvointimatkan elementtiin sisältyy monia asioita, joiden asiakkaat kokivat edistävän yksilöllistä hyvinvointia. Haastateltujen maininnat hyvinvointia edistävistä tekijöistä olivat osittain samankaltaisia, mutta myös uusia yksittäisiä asioita nousi esiin. Työn tulosten perusteella hotelli voi kehittää olosuhteitaan ja palvelujaan siten, että ne vas-taavat asiakkaiden tarpeita hyvinvointia edistävällä tavalla. Näin hotelli varmistaa kanta-asiakkuuksien syntymisen. Palvelemalla asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla hotelli varmistaa kilpailukykyisen aseman yhä kiristyvässä kilpailussa majoitusalalla. The purpose of this bachelor's thesis was to study which factors promote well-being of con-gress clients during their stay ata hotel. Well-being in this context is defined to the include features of indulgence, social intercourse, physical activity and esthetic character. The empirical research was qualitative. The data were collected by interviewing ten clients at Hotel Rantasipi Joutsenlampi. The clients took part in a congress and they stayed over night in the hotel. The results of the survey showed that the most important factors of well-being are of esthetic character and social intercourse. Indulgence and physical activity are not so important elements of well-being during a business trip. Well-being is a subjective experience, so different ele-ments promote customers well-being during their stay in a hotel. The results help the hotel to develop their conditions and services in the way that promotes their customers' well-being. This way the hotel can serve their customers in the best way, and help them to feel good during their stay. Customers will trust a hotel and become loyal. Com-plete service will ensure that a hotel is competitive in the hotel business.