CAD-tiedostomuotojen vertailu Unreal Engine -pelimoottorilla
Ahola, Tiina (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113644
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia eri CAD-tiedostomuotojen eroavaisuuksia Unreal Engine -pelimoottoria hyödyntävässä Unreal Studio-ohjelmistossa. Työn tilaajana oli Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikkö, jolla on mielenkiintoa pelimoottoreiden hyödyntämisestä käytännössä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi, mistä 3D-avaruudessa tehdyt mallit koostuvat, miten kolmiosta koostuva malli eroaa parametrisesta mallista, mitä pelimoottorit tai Unreal Engine ovat. Käytännön osuudessa tutkitaan, kuinka tuonnissa tehdyt muutokset vaikuttavat mallin visuaaliseen ulkonäköön tai miten mallia voidaan muokata tämän jälkeen.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui vertaileva menetelmä, jossa tutkittiin neljän eri tiedostomuodon eroavaisuuksia keskenään, sekä pyrittiin löytämään annetuista vaihtoehdoista parhain mahdollinen. Tutkimuksessa tiedostomuotoja tarkasteltiin visuaalisesti ja testattiin Unreal Studion erilaisia työkaluja, joilla mallia voitaisiin keventää, mutta samalla pitäen ne ulkonäöllisesti tunnistettavina.
Tuloksissa selvisi, että mitä enemmän kolmioita kyseinen malli sisälsi, sitä yksityiskohtaisempi ja sileämpi pinta oli. Määritellyillä työkaluilla pystyttiin vähentämään kolmioiden lukumääriä, pitäen malli mahdollisimman alkuperäisen näköisenä. Näillä tuloksilla HAMK Smart -tutkimusyksikkö saa lisäinformaatiota, kuinka toimia kyseisten tiedostomuotojen kanssa, sekä kuinka ohjeistaa tulevia asiakkaitaan, ja millä tiedostomuodolla työ kannattaa tallentaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi, mistä 3D-avaruudessa tehdyt mallit koostuvat, miten kolmiosta koostuva malli eroaa parametrisesta mallista, mitä pelimoottorit tai Unreal Engine ovat. Käytännön osuudessa tutkitaan, kuinka tuonnissa tehdyt muutokset vaikuttavat mallin visuaaliseen ulkonäköön tai miten mallia voidaan muokata tämän jälkeen.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui vertaileva menetelmä, jossa tutkittiin neljän eri tiedostomuodon eroavaisuuksia keskenään, sekä pyrittiin löytämään annetuista vaihtoehdoista parhain mahdollinen. Tutkimuksessa tiedostomuotoja tarkasteltiin visuaalisesti ja testattiin Unreal Studion erilaisia työkaluja, joilla mallia voitaisiin keventää, mutta samalla pitäen ne ulkonäöllisesti tunnistettavina.
Tuloksissa selvisi, että mitä enemmän kolmioita kyseinen malli sisälsi, sitä yksityiskohtaisempi ja sileämpi pinta oli. Määritellyillä työkaluilla pystyttiin vähentämään kolmioiden lukumääriä, pitäen malli mahdollisimman alkuperäisen näköisenä. Näillä tuloksilla HAMK Smart -tutkimusyksikkö saa lisäinformaatiota, kuinka toimia kyseisten tiedostomuotojen kanssa, sekä kuinka ohjeistaa tulevia asiakkaitaan, ja millä tiedostomuodolla työ kannattaa tallentaa.