Tunnekasvatus esikouluikäisillä - Tunnekasvatusopas
Surakka, Heli; Pietikäinen, Mira (2019)
Surakka, Heli
Pietikäinen, Mira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060113973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060113973
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on tunnekasvatus esikouluikäisillä - tunnekasvatusopas. Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta raportista sekä erikseen tuotetusta oppaasta. Työelämäkumppanimme on Kouvolan kaupungin varhaiskasvatus. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille tunnekasvatusopas, jota he voivat hyödyntää osana esikoulun arkea. Opinnäytetyötä tehdessä kartoitettiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä lasten tunne-elämän asioista ja tämän pohjalta koostettiin tunnekasvatusopasta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tuotoksena, eli raportin lisäksi tehtiin produktio, joka tässä tapauksessa on tunnekasvatusopas. Tunnekasvatusoppaaseen kerätyt mielipiteet ja toiveet varhaiskasvatuksen työntekijöiltä kerättiin haastatteluiden muodossa. Haastattelut kirjattiin ylös. Haastatteluun osallistuneet työntekijät pidetään anonyymeinä ja haastattelumateriaalit hävitettiin asianmukaisella tavalla.
Tuloksista kävi ilmi, että vaikka tunnekasvatus näkyy esikoulun arjessa, tarvitaan tunnekasvatusta enemmän ja siihen toivotaan laajempia keinoja ja mahdollisuuksia toteuttaa sitä. Varhaiskasvatuksen työntekijät toivoivat käytännön harjoitteita ja tuokioita lapsille. Esille nostettiin myös aikuisen oma tunne-elämä ja sen vaikutus lapseen. Oppaasta toivottiin löytyvän myös aikuisille suunnattu ‘’tietopankki’’, josta löytyisi tietoa tunnekasvatuksesta, kuten alan materiaalia ja erilaisia kursseja sekä koulutuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tuotoksena, eli raportin lisäksi tehtiin produktio, joka tässä tapauksessa on tunnekasvatusopas. Tunnekasvatusoppaaseen kerätyt mielipiteet ja toiveet varhaiskasvatuksen työntekijöiltä kerättiin haastatteluiden muodossa. Haastattelut kirjattiin ylös. Haastatteluun osallistuneet työntekijät pidetään anonyymeinä ja haastattelumateriaalit hävitettiin asianmukaisella tavalla.
Tuloksista kävi ilmi, että vaikka tunnekasvatus näkyy esikoulun arjessa, tarvitaan tunnekasvatusta enemmän ja siihen toivotaan laajempia keinoja ja mahdollisuuksia toteuttaa sitä. Varhaiskasvatuksen työntekijät toivoivat käytännön harjoitteita ja tuokioita lapsille. Esille nostettiin myös aikuisen oma tunne-elämä ja sen vaikutus lapseen. Oppaasta toivottiin löytyvän myös aikuisille suunnattu ‘’tietopankki’’, josta löytyisi tietoa tunnekasvatuksesta, kuten alan materiaalia ja erilaisia kursseja sekä koulutuksia.