Toimintaterapian näkökulma osana nuoren ammatillista kuntoutusverkostoa
Hirviniemi, Pia; Sjöblom, Outi (2019)
Hirviniemi, Pia
Sjöblom, Outi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113632
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata, miten ammatillista toimijuutta voidaan vahvistaa verkostoyhteistyön ja toimintaterapian keinoin kohti parempaa yhteistoiminnallisuutta. Opinnäytetyö liittyy Kelan kaksivuotiseen NOVAK-Nuori osallisena verkostomaisessa kuntoutuksessa hankkeeseen, joka pyrkii luomaan matalan kynnyksen kuntoutuspalveluita vailla työtä tai opiskelupaikkaa oleville 16-29-vuotiaille nuorille. NOVAK-hankkeesta saatu valmennusmalli kirjataan auki ja julkaistaan Kansaneläkelaitoksen kautta keväällä 2020. Päätoimijoita hankkeessa ovat Stadin ammattiopisto, Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Kuntoutussäätiö.
Opinnäytetyön aiheen merkitys liittyy toimintatavan muutokseen koko sosiaali- ja terveydenhuollon kentässä. Monia uusia, suuria yhteiskunnallisia ja terveydenhuoltoon liittyviä haasteita on tulevaisuudessa tiedossa valtakunnalliseen sosiaali- ja terveysalan uudistukseen liittyen. Monialainen yhteistyö ja palvelujen oikea-aikaisuus ovat tärkeässä asemassa kehitettäessä kustannustehokkaita palveluja.
Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevat nuoret eli NEET-nuoret ( Not in Employment, Education or Training). Osana opinnäytetyötä toteutettiin yksi yhteistoiminnallinen työpaja, jonka toteutusta on kuvattu opinnäytetyössä. Työpajatyöskentely toteutettiin palvelumuotoilun metodeilla lisätiedon saamiseksi NEET-nuoren palvelupolun alkuvaiheesta, ammattilaisten välisestä yhteistyöstä ja kehitystarpeista. Työpajaan osallistujat koottiin NEET-nuorten kanssa työskentelevistä ammattilaisista. Työpajasta saatu tieto koottiin yhteenvetona taulukoksi, joka esittelee nuoren palvelupolkuun liittymistä edistäviä ja estäviä tekijöitä. Lisäksi opinnäytetyössä kuvataan verkostoyhteistyön kehitystarpeita ja ideoita : moniammatillisen yhteistyön lisääminen ja yhteistyörakenteiden vahvistaminen sekä ennaltaehkäisevän näkökulman ja toimintatavan lisääminen, esim. matalan kynnyksen vastaanottopisteet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käyty läpi verkostoyhteistyöhön, yhteistoimintaan, palvelumuotoiluun ja toimintaterapiaan liittyvää teoreettista taustaa. Toimintaterapian malleista on esitelty The Person-Environment-Occupation-Performance-malli eli PEOP-malli.
Keskeisiä käsitteitä ovat: NEET-nuoret, NOVAK-hanke, yhteistoiminta, verkostoyhteistyö ja palvelumuotoilu
Opinnäytetyön aiheen merkitys liittyy toimintatavan muutokseen koko sosiaali- ja terveydenhuollon kentässä. Monia uusia, suuria yhteiskunnallisia ja terveydenhuoltoon liittyviä haasteita on tulevaisuudessa tiedossa valtakunnalliseen sosiaali- ja terveysalan uudistukseen liittyen. Monialainen yhteistyö ja palvelujen oikea-aikaisuus ovat tärkeässä asemassa kehitettäessä kustannustehokkaita palveluja.
Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevat nuoret eli NEET-nuoret ( Not in Employment, Education or Training). Osana opinnäytetyötä toteutettiin yksi yhteistoiminnallinen työpaja, jonka toteutusta on kuvattu opinnäytetyössä. Työpajatyöskentely toteutettiin palvelumuotoilun metodeilla lisätiedon saamiseksi NEET-nuoren palvelupolun alkuvaiheesta, ammattilaisten välisestä yhteistyöstä ja kehitystarpeista. Työpajaan osallistujat koottiin NEET-nuorten kanssa työskentelevistä ammattilaisista. Työpajasta saatu tieto koottiin yhteenvetona taulukoksi, joka esittelee nuoren palvelupolkuun liittymistä edistäviä ja estäviä tekijöitä. Lisäksi opinnäytetyössä kuvataan verkostoyhteistyön kehitystarpeita ja ideoita : moniammatillisen yhteistyön lisääminen ja yhteistyörakenteiden vahvistaminen sekä ennaltaehkäisevän näkökulman ja toimintatavan lisääminen, esim. matalan kynnyksen vastaanottopisteet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käyty läpi verkostoyhteistyöhön, yhteistoimintaan, palvelumuotoiluun ja toimintaterapiaan liittyvää teoreettista taustaa. Toimintaterapian malleista on esitelty The Person-Environment-Occupation-Performance-malli eli PEOP-malli.
Keskeisiä käsitteitä ovat: NEET-nuoret, NOVAK-hanke, yhteistoiminta, verkostoyhteistyö ja palvelumuotoilu