Visuaalisuuden merkitys viulunsoiton alkeiden oppimateriaaleissa : tarkasteltavana kolme tunnettua viulukoulua
Autio, Sinikka (2010)
Autio, Sinikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112583
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin sopiiko visuaalisten virikkeiden käyttö kaikille oppijoille ja onko visuaalisuudella merkitystä jokaiselle. Siinä tutkittiin myös miten ikä vaikuttaa visuaalisuuteen. Visuaalisuutta ja oppimistyylejä käsittelevän kirjallisuuden avulla saatiin tietoa visuaalisista oppijoista sekä visuaalis-spatiaalisesta älykkyydestä. Kirjallisuudesta löydettiin tietoa myös kuinka visuaalisuus liittyy mielikuviin ja mielikuvitukseen ja sitä kautta muistitekniikkoihin ja muistamiseen yleensä. Opinnäytetyössä visuaalisuus yhdistetään myös motivaatioon. Opinnäytetyössä tarkasteltiin visuaalisuuden merkitystä kolmen tunnetun viulukoulun ensimmäisissä osissa. Viulukoulut valikoitiin siten, että niiden ulkonäön visuaalisuus on toisistaan poikkeavaa. Opinnäytetyöhön valittiin Sini Louhivuoren Viulutalo, Géza Szilvayn Viuluaapisesta kirja A ja Viuluni Soi - viulukoulu 1, jonka tekijät ovat Sirpa Lannes-Tukiainen, Leena Kiiski ja Tarja Manninen. Viulukoulujen visuaalisuutta ja visuaalisia havainnollistamiskeinoja pohdittiin kirjallisuudesta löytyneen teoreettisen tiedon kautta. Viulukoulujen visuaalisuudesta löydettiin motivaatioon liittyvää visuaalisuutta sekä ymmärtämisen ja muistamisen helpottamiseksi tarkoitettua visuaalisuutta.