Tilaus-toimitusprosessin kehittäminen toimitusprojekteissa
Veijanen, Timi (2019)
Veijanen, Timi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812403
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää Valmet Technologies Oy:n Paper IPP-projektien tilaus-toimitusprosessia erityisesti projektilogistiikan osalta. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa tilaus-toimitus prosessissa ilmeneviä ongelmia ja niiden syitä ja seurauksia.
Ennen varsinaisen tutkimuksen suorittamista tehtiin nykyisen toiminnan kuvaus, jossa perehdyttiin tilaus-toimitusprosessin eri työvaiheisiin ja vastuiden jakoon niiden suorittami
sessa. Nykyisen toiminnan kuvaus toimi perustana tutkimukselle. Varsinainen tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena, jossa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa kerättiin tietoa haastattelemalla työvaiheiden suorittamisesta vastaavia asiantuntijoita. Haastatteluiden lisäksi tehtiin omia havaintoja yrityksen tilaus-toimitusprosessista ja sen toimivuudesta. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin ja sen perusteella luotiin kehitysehdotukset.
Tutkimuksessa havaittiin, että tilaus-toimitusprosessin ongelmien suurimpia aiheuttajia ovat projektin suunnitteluvaiheessa määritellyt epärealistiset tavoitteet ja rajoitteet, vastuiden epäselvyys ja ERP-järjestelmässä kulkevan tiedon heikko laatu.
Tilaus-toimitusprosessissa ilmeneviä ongelmia voidaan vähentää muuttamalla toimintata-
poja kehitysehdotuksissa esitettyjen toimenpiteiden mukaisesti. Ongelmia vähentämällä parannetaan toimitusprojektien onnistumisen mahdollisuutta.
Ennen varsinaisen tutkimuksen suorittamista tehtiin nykyisen toiminnan kuvaus, jossa perehdyttiin tilaus-toimitusprosessin eri työvaiheisiin ja vastuiden jakoon niiden suorittami
sessa. Nykyisen toiminnan kuvaus toimi perustana tutkimukselle. Varsinainen tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena, jossa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa kerättiin tietoa haastattelemalla työvaiheiden suorittamisesta vastaavia asiantuntijoita. Haastatteluiden lisäksi tehtiin omia havaintoja yrityksen tilaus-toimitusprosessista ja sen toimivuudesta. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin ja sen perusteella luotiin kehitysehdotukset.
Tutkimuksessa havaittiin, että tilaus-toimitusprosessin ongelmien suurimpia aiheuttajia ovat projektin suunnitteluvaiheessa määritellyt epärealistiset tavoitteet ja rajoitteet, vastuiden epäselvyys ja ERP-järjestelmässä kulkevan tiedon heikko laatu.
Tilaus-toimitusprosessissa ilmeneviä ongelmia voidaan vähentää muuttamalla toimintata-
poja kehitysehdotuksissa esitettyjen toimenpiteiden mukaisesti. Ongelmia vähentämällä parannetaan toimitusprojektien onnistumisen mahdollisuutta.