Kannustava johtaminen musiikkioppilaitoksessa
Malin, Eeva Kaisa (2019)
Malin, Eeva Kaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812839
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin mitä kannustava johtaminen on ja niitä keinoja, joilla kannustavaa johtamista voidaan lisätä musiikkioppilaitoksissa. Valitsin kannustavan johtamisen näkökulmiksi valmentavan johtamisen, palvelevan johtamisen ja jaetun johtajuuden. Opinnäytetyössäni pyrin löytämään johtamisen työkaluja musiikkioppilaitosten rehtoreille. Lisäksi työssä käsitellään musiikkioppilaitosten muutostarpeita ja tulevaisuuden johtamisen haasteita.
Keräsin aineistoa haastattelemalla seitsemää musiikkioppilaitoksen rehtoria. Tein myös kyselyn Pohjois-Kymen musiikkiopiston opettajille. Työn perustana ovat omat kokemukseni johtamisesta ja musiikkioppilaitosten kehittämistarpeista sekä monipuolinen kirjallisuus erilaisista johtamismalleista.
Rehtoreilta ja opettajilta kerätyn aineiston perusteella kannustava johtaja antaa myönteistä palautetta, osoittaa luottamusta ja on aidosti kiinnostunut työntekijästä sekä tukee henkilöstön ammattitaidon kehittämistä. Kannustavaan johtajuuteen kuuluu myös työhyvinvoinnista huolehtiminen.
Mielestäni kannustavaa johtajuutta tulisi lisätä musiikkioppilaitoksissa, jotta ne tulevaisuudessa säilyttävät vetovoimansa dynaamisina oppimiskeskuksina ja motivoivina työpaikkoina. Perinteiset johtamistyylit, jotka korostavat enemmän ns. asiajohtamista kuin henkilöstöjohtamista eivät enää vastaa tämän päivän johtamisodotuksiin. Musiikkioppilaitoksissa tulisi miettiä, miten tämän päivän johtamisodotuksiin ja uudistumistarpeisiin voidaan erilaisilla johtamisen keinoilla vastata.
Keräsin aineistoa haastattelemalla seitsemää musiikkioppilaitoksen rehtoria. Tein myös kyselyn Pohjois-Kymen musiikkiopiston opettajille. Työn perustana ovat omat kokemukseni johtamisesta ja musiikkioppilaitosten kehittämistarpeista sekä monipuolinen kirjallisuus erilaisista johtamismalleista.
Rehtoreilta ja opettajilta kerätyn aineiston perusteella kannustava johtaja antaa myönteistä palautetta, osoittaa luottamusta ja on aidosti kiinnostunut työntekijästä sekä tukee henkilöstön ammattitaidon kehittämistä. Kannustavaan johtajuuteen kuuluu myös työhyvinvoinnista huolehtiminen.
Mielestäni kannustavaa johtajuutta tulisi lisätä musiikkioppilaitoksissa, jotta ne tulevaisuudessa säilyttävät vetovoimansa dynaamisina oppimiskeskuksina ja motivoivina työpaikkoina. Perinteiset johtamistyylit, jotka korostavat enemmän ns. asiajohtamista kuin henkilöstöjohtamista eivät enää vastaa tämän päivän johtamisodotuksiin. Musiikkioppilaitoksissa tulisi miettiä, miten tämän päivän johtamisodotuksiin ja uudistumistarpeisiin voidaan erilaisilla johtamisen keinoilla vastata.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Työnohjauspalvelun kehittäminen
Laukkarinen, Teea (2021)Johtajien ja esimiesten työ on yksinäistä ja heidän tulee kyetä kantamaan sisällään työyhteisöstä tulevia syytöksiä, paineita ja odotuksia. Moni esimies on hämmentynyt henkilöristiriitojen edessä. Opinnäytetyön tarkoitus ... -
Osaaminen kehittyy valmentavalla johtamisella ja verkostoyhteistyöllä
Kärkkäinen, Tiina; Tikkanen, Paula; Kiviniemi, Liisa; Savolainen, Katri (Oulun ammattikorkeakoulu, 2021)Osaaminen on organisaation strategisilla osa-alueilla avain tulokselliseen työhön. Strategialähtöinen osaamisen kehittäminen tähtää organisaatioiden parantuneeseen suorituskykyyn ja osaamisen varmistamiseen. Kuuntelua ja ... -
Tehokas esimiestyö marketkaupassa : Itsensä johtamisella kohti valmentavaa johtamista
Kiljo, Maija (2020)Tehokkuus on puhutteleva teema Osuuskauppa Arinan marketkaupassa. Marketkaupassa toimii hieman yli sata esimiestä ja tämä työ on rajattu marketkaupan esimiestyötä koskevaksi. Opin-näytetyö on kehittämistehtävä ja ...