Automatisering av kundservice i VR/AR
Lindfors, Julius (2019)
Lindfors, Julius
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913080
Tiivistelmä
Virtual Reality och Augmented Reality är två teknologier som har enorm potential att utveckla sättet som människor använder sig av elektronik idag. Möjligheterna för en virtuell värld är endast begränsad till människors förmåga att kunna skapa, hitta på och utveckla. I det här arbetet tas existerande lösningar och tidigare forskning som berör kundservice i VR/AR upp. Även vanliga problem inom kundservice tas upp. I det här arbetet tolkas kundservice som och fokuserar sig på den upplevelse en kund är med om i en fysisk butik när hen behöver hjälp med att göra sina inköp. Målet med detta är att skapa en prototyp för automatisering av kundservice. Prototypen är ett exempel på en framtida lösning och hur det skulle kunna se ut i VR/AR. Prototypen skapas med hjälp av gratisprogrammet Unity. En virtuell butik skapas där en användare kan gå runt och få hjälp med att göra sina inköp, se vanliga frågor och svar samt hitta information om produkter utan att behöva kontakta en butiksanställd. På basis av den insamlade informationen identifieras utvecklingsbehoven. Skapandet av prototypen samt tankegången beskrivs och dokumenteras noggrant. Skärmklipp från Unity samt delar av koden som bygger upp prototypen förklaras. Resultatet är ett spel som representerar en person som går runt i en riktig butik. Med hjälp av ett knapptryck kan användaren få fram en hjälpmeny som visas genom VR-glasögon eller en mobiltelefon. Hjälpmenyn kan visa användaren var produkter befinner sig genom att klicka på dem i en lista, eller se vanliga frågor och svar. Om användaren riktar kameran mot en produkt i butiken så visas information om produkten. Eftersom prototypen inte är en färdig AR-/VR-applikation som direkt kan implementeras i en riktig butik finns det rum för vidareutveckling.