Möjligheter och risker med realtidsmarknadsföring
Floman, Anton (2019)
Floman, Anton
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812483
Tiivistelmä
Detta arbete behandlar de möjligheter och potentiella risker som uppstår då företag använder sig av realtidsmarknadsföring som e del av sin marknadsföringsstrategi samt analyserar reaktioner och tankar kring realtidsmarknadsföring ur konsumentens synvinkel. Syftet med arbete är att skapa en realistisk bild på hurudan typ av realtidsmarknadsföring som orsakar en positiv respons hos konsumenterna. Dessa resultat kan sedan användas för att optimera möjligheterna för företag att skapa positiv respons då de använder sig av realtidsmarknadsföring. För att få svar på forskningsfrågorna har det utförts en flermetodsforskning i form av intervjuer samt observationer där man analyserat reaktionerna på diverse fall av realtidsmarknadsföringskampanjer. Arbetets teoridel behandlar bakgrundsteorin kring digital marknadsföring och hur man med hjälp av denna kan skapa en positiv förbindelse mellan konsument och varumärke. Här diskuteras även konsumentbeteendet överlag samt betydelsen för företag att känna till sin målgrupp. Till slut öppnas realtidsmarknadsföring som fenomen och hur företag kan använda sig av aktuella händelser för att skapa intresse och positiva reaktioner hos potentiella konsumenter. I empiridelen analyseras konsumenternas reaktioner på reklamer, inlägg och annan form av marknadsföring som gjorts på basis av aktuella händelser. I forskningens resultat kom man fram till att realtidsmarknadsföring är ett effektivt sätt att engagera sin målgrupp och att det som fenomen står ut positivt i ett konstant flöde av traditionell marknadsföring. Företag bör dock vara varsamma då de tar ställning till en händelse och inte till exempel försöka dra nytta av tragedier eller naturkatastrofer eftersom konsumenternas reaktioner på dessa med största sannolikhet är negativa. Däremot uppskattar konsumenterna då företag är spontana och tar tag i en händelse med humor utan att det känns för forcerat. Ifall företaget lyckas skapa en positiv respons, kan de skapa ett intresse för företaget som inte existerade tidigare, medan en negativ respons kan få konsumenter att bojkotta företaget i fråga.