Työnantajamielikuva ja hakijakokemus
Virtavuo, Nea (2019)
Virtavuo, Nea
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712373
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tavoitteena on tutkia positiivisen työnantajamielikuvan ja hyvän hakijakokemuksen muodostumista 20-30-vuotiailla. Tutkimus toteutetaan teemahaastatteluilla. Työhön haastateltiin neljää työnhakijaa sekä kolmea rekrytointialan ammattilaista. Työnantajamielikuva ja hakijakokemus ovat aiheina hyvin ajankohtaisia, sillä monet yritykset alkavat heräämään niiden vaikuttavuuteen, kun nuoret sukupolvet astuvat työelämään.
Aiheen ajankohtaisuudesta ja uutuudesta kertoo se, että Suomessa ei ole kuin yksi aidosti työnantajabrändäykseen keskittyvä yritys. Työnantajamielikuva ja hakijakokemus ovat kuitenkin yrityksille tärkeitä strategisia osa-alueita, jotka helpottavat päivittäistä toimintaa ja tuovat taloudellista hyötyä, kun rekrytointikustannukset pienenevät prosessien helpottuessa.
Teoriaosuus on jaettu neljään osuuteen: Y-sukupolveen, rekrytointiin, työnantajamielikuvaan ja hakijakokemukseen. Jokainen osuus tukee työn tutkimusosaa ja antaa lukijalle tarvittavat pohjatiedot, jotta tutkimustuloksia voi tulkita ja ymmärtää.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa hakijoiden sekä ammattilaisten arvostavan läpinäkyvää, oikea-aikaista ja selkeää viestintää. Hyvää hakijakokemusta luodaan hyvällä viestinnällä, ystävällisten rekrytoijien ja monikanavaisen viestinnän avulla. Kokemusta taas heikentää puutteellinen informaatio hakuprosessissa, hitaus ja monimutkaisuus.
Työnantajamielikuvan rakentaminen ja rekrytointiprosessien kehittäminen hakijaystävällisempään suuntaan ovat ala tulevaisuus. Teknologian kehittyminen tuo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia alalle ja muutoksen tuulet ovat vielä melko ennalta arvaamattomia ja nopeasti muuttuvia.
Aiheen ajankohtaisuudesta ja uutuudesta kertoo se, että Suomessa ei ole kuin yksi aidosti työnantajabrändäykseen keskittyvä yritys. Työnantajamielikuva ja hakijakokemus ovat kuitenkin yrityksille tärkeitä strategisia osa-alueita, jotka helpottavat päivittäistä toimintaa ja tuovat taloudellista hyötyä, kun rekrytointikustannukset pienenevät prosessien helpottuessa.
Teoriaosuus on jaettu neljään osuuteen: Y-sukupolveen, rekrytointiin, työnantajamielikuvaan ja hakijakokemukseen. Jokainen osuus tukee työn tutkimusosaa ja antaa lukijalle tarvittavat pohjatiedot, jotta tutkimustuloksia voi tulkita ja ymmärtää.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa hakijoiden sekä ammattilaisten arvostavan läpinäkyvää, oikea-aikaista ja selkeää viestintää. Hyvää hakijakokemusta luodaan hyvällä viestinnällä, ystävällisten rekrytoijien ja monikanavaisen viestinnän avulla. Kokemusta taas heikentää puutteellinen informaatio hakuprosessissa, hitaus ja monimutkaisuus.
Työnantajamielikuvan rakentaminen ja rekrytointiprosessien kehittäminen hakijaystävällisempään suuntaan ovat ala tulevaisuus. Teknologian kehittyminen tuo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia alalle ja muutoksen tuulet ovat vielä melko ennalta arvaamattomia ja nopeasti muuttuvia.