Tekoälyn hyödyntäminen mainonnassa
Korhonen, Jesse (2019)
Korhonen, Jesse
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511880
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tekoälyn roolia mainonnassa, Suomen johtavan mainostoimiston näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsitellään mainostoimistojen valmiuksia hyödyntää tekoälyä nyt ja tulevaisuudessa, valottaen hieman alan asiantuntijoiden näkemyksiä mainonnan tulevaisuudesta. Työssä käsitellään myös tekoälyn roolia mainostoimistojen brändiviestinnässä. Hyödyn saajana, eli toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii mainostoimisto TBWA\Helsinki Oy.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu relevanttiin tutkimustietoon, tekoälyä käsittelevään kirjallisuuteen, ajankohtaiseen artikkelisisältöön, sekä useisiin mainonnan alaa käsitteleviin verkkojulkaisuihin. Näiden lähteiden lisäksi teorian tukena on käytetty tutkimussisältöä alan asiantuntijoilta sekä haastatteluissa esiin tulleita näkemyksiä.
Työn haastatteluosio on jaettu kahteen osaan, ulkopuolisiin asiantuntijahaastatteluihin sekä toimeksiantajayrityksen asiantuntijoiden haastatteluihin. Ulkopuolisten asiantuntijahaastatteluiden avulla luodaan näkymää tekoälyn suosioon Suomessa, niin yleisellä tasolla kuin yritysten keskuudessa. Toimeksiantajayrityksen asiantuntijoiden haastatteluissa avataan tuntemuksia tekoälyn osuudesta jatkuvasti muuttuvaan mainosalaan, tuoden esiin arvokasta lisätietoa markkinasta kokonaisuudessaan. Työssä avataan useampi ajankohtainen tekoälyä hyödyntävä mainosesimerkki, sekä prosesseja niiden taustalla.
Tekoäly tunnistetaan koko yhteiskuntaa, sekä maailmaa muuttavaksi ilmiöksi, mistä voidaan olettaa, että tekoäly tulee myös tulevaisuudessa olemaan ajankohtainen aihe mainonnan asiantuntijoille. Tekoäly on ilmiönä kompleksinen. Se koostuu valtavasta joukosta erilaisia teknologioita sekä sisältää paljon terminologiaa. Tekoälyyn liittyviä termejä käytetään alan asiantuntijoiden mielestä välillä kovin löyhällä tasolla, eri merkityksissä.
Aiheeseen perehtyminen aloitetaan katsauksella tekoälyn historiaan, valottaen tekoälyn perusteita yleisellä ja ymmärrettävällä tasolla. Tämän jälkeen luodaan katsaus sekä tekoälyn eettisiin kysymyksiin että tekoälyn kasvavaan suosioon Suomessa. Liiketoimintaan, sekä yhteiskuntaan liittyvän katsauksen jälkeen perehdytään kvalitatiiviseen tutkimukseen ja sen tulosten analysointiin. Tulosten analysointi tapahtuu teemoittain, joka antaa ymmärrysperustan myös jatkopohdinnalle.
Mainostoimistoille tekoäly tulee olemaan kasvavassa roolissa lähivuosina. Asiantuntijoiden työnkuvassa tekoäly on siirtynyt jo osittain taustaprosessiksi. Termin teennäisestä pakottamisesta ollaan siirtymässä käytännön tekemiseen, tavoitteena aidon lisäarvon tuottaminen asiakkaalle. Uusien teknologioiden sekä työkalujen myötä tekoälyn hyödyntäminen mainostoimistojen brändipositioinnissa on vasta alkutekijöissään. Odotusarvoa löytyy tekoälyn jäsentelemälle tiedolle, mutta todennäköisimmät hyödyntämiskohteet löytyvät mediaostamisen ja budjetin optimoinnin puolelta.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu relevanttiin tutkimustietoon, tekoälyä käsittelevään kirjallisuuteen, ajankohtaiseen artikkelisisältöön, sekä useisiin mainonnan alaa käsitteleviin verkkojulkaisuihin. Näiden lähteiden lisäksi teorian tukena on käytetty tutkimussisältöä alan asiantuntijoilta sekä haastatteluissa esiin tulleita näkemyksiä.
Työn haastatteluosio on jaettu kahteen osaan, ulkopuolisiin asiantuntijahaastatteluihin sekä toimeksiantajayrityksen asiantuntijoiden haastatteluihin. Ulkopuolisten asiantuntijahaastatteluiden avulla luodaan näkymää tekoälyn suosioon Suomessa, niin yleisellä tasolla kuin yritysten keskuudessa. Toimeksiantajayrityksen asiantuntijoiden haastatteluissa avataan tuntemuksia tekoälyn osuudesta jatkuvasti muuttuvaan mainosalaan, tuoden esiin arvokasta lisätietoa markkinasta kokonaisuudessaan. Työssä avataan useampi ajankohtainen tekoälyä hyödyntävä mainosesimerkki, sekä prosesseja niiden taustalla.
Tekoäly tunnistetaan koko yhteiskuntaa, sekä maailmaa muuttavaksi ilmiöksi, mistä voidaan olettaa, että tekoäly tulee myös tulevaisuudessa olemaan ajankohtainen aihe mainonnan asiantuntijoille. Tekoäly on ilmiönä kompleksinen. Se koostuu valtavasta joukosta erilaisia teknologioita sekä sisältää paljon terminologiaa. Tekoälyyn liittyviä termejä käytetään alan asiantuntijoiden mielestä välillä kovin löyhällä tasolla, eri merkityksissä.
Aiheeseen perehtyminen aloitetaan katsauksella tekoälyn historiaan, valottaen tekoälyn perusteita yleisellä ja ymmärrettävällä tasolla. Tämän jälkeen luodaan katsaus sekä tekoälyn eettisiin kysymyksiin että tekoälyn kasvavaan suosioon Suomessa. Liiketoimintaan, sekä yhteiskuntaan liittyvän katsauksen jälkeen perehdytään kvalitatiiviseen tutkimukseen ja sen tulosten analysointiin. Tulosten analysointi tapahtuu teemoittain, joka antaa ymmärrysperustan myös jatkopohdinnalle.
Mainostoimistoille tekoäly tulee olemaan kasvavassa roolissa lähivuosina. Asiantuntijoiden työnkuvassa tekoäly on siirtynyt jo osittain taustaprosessiksi. Termin teennäisestä pakottamisesta ollaan siirtymässä käytännön tekemiseen, tavoitteena aidon lisäarvon tuottaminen asiakkaalle. Uusien teknologioiden sekä työkalujen myötä tekoälyn hyödyntäminen mainostoimistojen brändipositioinnissa on vasta alkutekijöissään. Odotusarvoa löytyy tekoälyn jäsentelemälle tiedolle, mutta todennäköisimmät hyödyntämiskohteet löytyvät mediaostamisen ja budjetin optimoinnin puolelta.