Kapellimestarin ja muusikon rooli kesäteatterissa
Söderlund, Richard (2019)
Söderlund, Richard
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211393
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuoda selvyyttä sekä kapellimestarin että muusikon rooleihin Raseborgs Sommarteaterin Footloose-kesäteatterituotannossa. Työ pyrkii tuomaan oivallusta kapellimestarin työtapoihin musiikkiteatterissa. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös, miten viestintä kapellimestarin ja kesäteatterin eri osapuolien välillä toimi ja miten tuotantoon liittyviä haasteita ratkaistiin.
Patricia Antman (silloin Borgman) toimi kapellimestarina ja minä toimin rumpalina tuotannon aikana, joka kesti keskikeväästä elokuuhun 2017 asti. Opinnäytetyö seuraa Antmanin työtä alusta asti aina tuotannon loppuun asti.
Päämetodina haastattelin Antmania, ja peilasin hänen lausuntojaan omiin kokemuksiini. Luin myös aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä kuuntelin alan ammattilaisten haastatteluja saadakseni kokonaisvaltaisen ymmärryksen kapellimestarin ja muusikon rooleista kesäteatterissa.
Antmanin haastattelun keskeiset havainnot olivat luottamuksen rakentamisen tärkeys teatterin eri osapuolien välillä sekä riittävän viestinnän ja palautteen vaikutus kokonaisuuteen. Valmistautuminen sekä halu ylläpitää positiivista ja rakentavaa asennetta kesäteatteria kohtaan olivat myös olennaisia tekijöitä tuotannon onnistumisessa.
Patricia Antman (silloin Borgman) toimi kapellimestarina ja minä toimin rumpalina tuotannon aikana, joka kesti keskikeväästä elokuuhun 2017 asti. Opinnäytetyö seuraa Antmanin työtä alusta asti aina tuotannon loppuun asti.
Päämetodina haastattelin Antmania, ja peilasin hänen lausuntojaan omiin kokemuksiini. Luin myös aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä kuuntelin alan ammattilaisten haastatteluja saadakseni kokonaisvaltaisen ymmärryksen kapellimestarin ja muusikon rooleista kesäteatterissa.
Antmanin haastattelun keskeiset havainnot olivat luottamuksen rakentamisen tärkeys teatterin eri osapuolien välillä sekä riittävän viestinnän ja palautteen vaikutus kokonaisuuteen. Valmistautuminen sekä halu ylläpitää positiivista ja rakentavaa asennetta kesäteatteria kohtaan olivat myös olennaisia tekijöitä tuotannon onnistumisessa.