Sairaalan teknisen laadun mittaaminen
Suvisilta, Sannamari (2019)
Suvisilta, Sannamari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211150
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli mitata sairaalan teknistä laatua INSTA-800 standardin avulla. Palvelutuottaja oli asiakaskohteessa uusi ja uusi sopimus velvoitti laadunvalvontaan. Sairaalasiivouksen tavoitteena on infektioiden torjuminen. Siivouksen laatu arvioidaan usein visuaalisesti hyväksi. Tutkimuskysymyksen muodosti standardin käyttäminen siivouksen laadunvalvonnassa ja yrityksen kyky käyttää standardia laajemmin organisaatiossa.
Tutkimuksessa käytettiin asiakaskyselyä ja pilotointiin INSTA-800 siivouksen teknisen laadun standardia. Standardia pilotointiin Päijät-Hämeen keskussairaalan päiväkirurgisella osastolla. Pilotointiin liittyi laitoshuoltajien standardin tietotaso 2 koulutus. Asiakastyytyväisyyttä mitattiin Webropool kyselyllä. Kysely toteutettiin strukturoidulla menetelmällä.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten perusteella laadun parantaminen oli ajankohtaista. Kyselyssä selvisi tehtävien riittämätön määrittely ja siivouksen laadun puutteellisuus. Standardin avulla saadaan siivouksen laatua tutkittua, mutta omavalvonnan tueksi tarvitaan mitattua puhtautta. Opinnäytetyön rinnalla yritykselle kehitettiin yhteistyössä FCG Flowmedikin kanssa laadunhallinnan työkaluja eri sovellusten avulla. Puhtausnäytteiden käyttöönotto ja näytteenottosuunnitelma valmistuivat kevään 2019 aikana. Palveluntuottajan vaihduttua kehittämistyötä on yrityksessä aloitettu, mutta sairaalassa työ on vasta alulla. Sairaalassa tarvitaan tarkempia määrittelyjä sovituista tehtävistä, kuitenkaan liian tiukkoja rajoja ei voida vetää koska työtä tehdään moniammatillisissa tiimeissä. Tehokkuusvaatimukset koskevat myös julkista terveydenhuoltoa. Toimintoja organisoidaan uudelleen ja kilpailu pakottaa huomioimaan palvelujen laadun ja kustannukset. Tilaaja-tuottajamallin tavoitteena on uudistaa perinteistä kunnallista toimintatapaa.
Tutkimuksessa käytettiin asiakaskyselyä ja pilotointiin INSTA-800 siivouksen teknisen laadun standardia. Standardia pilotointiin Päijät-Hämeen keskussairaalan päiväkirurgisella osastolla. Pilotointiin liittyi laitoshuoltajien standardin tietotaso 2 koulutus. Asiakastyytyväisyyttä mitattiin Webropool kyselyllä. Kysely toteutettiin strukturoidulla menetelmällä.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten perusteella laadun parantaminen oli ajankohtaista. Kyselyssä selvisi tehtävien riittämätön määrittely ja siivouksen laadun puutteellisuus. Standardin avulla saadaan siivouksen laatua tutkittua, mutta omavalvonnan tueksi tarvitaan mitattua puhtautta. Opinnäytetyön rinnalla yritykselle kehitettiin yhteistyössä FCG Flowmedikin kanssa laadunhallinnan työkaluja eri sovellusten avulla. Puhtausnäytteiden käyttöönotto ja näytteenottosuunnitelma valmistuivat kevään 2019 aikana. Palveluntuottajan vaihduttua kehittämistyötä on yrityksessä aloitettu, mutta sairaalassa työ on vasta alulla. Sairaalassa tarvitaan tarkempia määrittelyjä sovituista tehtävistä, kuitenkaan liian tiukkoja rajoja ei voida vetää koska työtä tehdään moniammatillisissa tiimeissä. Tehokkuusvaatimukset koskevat myös julkista terveydenhuoltoa. Toimintoja organisoidaan uudelleen ja kilpailu pakottaa huomioimaan palvelujen laadun ja kustannukset. Tilaaja-tuottajamallin tavoitteena on uudistaa perinteistä kunnallista toimintatapaa.