XR - Tulevaisuuden teknologiat osaksi kulttuurituottajan työtä
Madetoja, Laura (2019)
Madetoja, Laura
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010774
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa pyritään tuottamaan tietoa tilaajalle, Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittamalle Creathon-hankkeelle. Creathonin tavoitteena on edistää ICT- ja kulttuurialan vuoropuhelua ja kasvattaa osaamista molemmin puolin. Työn tavoitteena on selvittää, mikä on tuottajan rooli ja osaaminen XR-aloilla, sekä kartoittaa, onko alalla työmahdollisuuksia kulttuurituottajille. Tavoitteena on myös selvittää, mitä erikoisosaamista tarvitaan vielä lisää, jotta yhteistyö kulttuurialojen ja ICT-alojen välillä olisi hedelmällistä.
Tutkimuksen viitekehys pohjautuu kulttuurin ja teknologian rajapinnalla fasilitointiin, kulttuurituottajien ammattikunnan erityisosaamisen tunnistamiseen ja XR- teknologioihin liittyviin erikoistarpeisiin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua kymmenelle XR-alan asiantuntijalle ja aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin.
Johtopäätös työssä on, että kulttuurituottajalla on työmahdollisuuksia XR-alalla. Jotta työmahdollisuudet muuttuvat työllistymiseksi, tulee kulttuurituottajien kartuttaa tietoa, jota ei kulttuurituotannon opetussuunnitelmassa vielä ole. Tuottajan rooli XR-aloilla voi olla joko ostaja tai osaaja. Ostajan roolissa kulttuurituottaja on toivottu asiakas, koska luovat toteutukset nousivat tutkimusaineistossa mielekkäiksi ja ICT-alan toimijat näkivät yhteistyön molempia kehittävänä. Osaajan rooliin kulttuurituottajan täytyy kartuttaa perustiedot alan lainalaisuuksista.
Työn lopussa esitetään toimenpide-ehdotuksena listamuotoinen tietopaketti. Paketin otsikko on “Kuinka lähestyä XR-alaa“, ja se on tiivis ohjeistus alan lähestymiseen kulttuurituottajan näkökulmasta. Paketin koostamisessa on otettu huomioon tutkimuksessa nousseet erilaiset roolit, joilla tuottaja voi lähestyä alaa.
Tutkimuksen viitekehys pohjautuu kulttuurin ja teknologian rajapinnalla fasilitointiin, kulttuurituottajien ammattikunnan erityisosaamisen tunnistamiseen ja XR- teknologioihin liittyviin erikoistarpeisiin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua kymmenelle XR-alan asiantuntijalle ja aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin.
Johtopäätös työssä on, että kulttuurituottajalla on työmahdollisuuksia XR-alalla. Jotta työmahdollisuudet muuttuvat työllistymiseksi, tulee kulttuurituottajien kartuttaa tietoa, jota ei kulttuurituotannon opetussuunnitelmassa vielä ole. Tuottajan rooli XR-aloilla voi olla joko ostaja tai osaaja. Ostajan roolissa kulttuurituottaja on toivottu asiakas, koska luovat toteutukset nousivat tutkimusaineistossa mielekkäiksi ja ICT-alan toimijat näkivät yhteistyön molempia kehittävänä. Osaajan rooliin kulttuurituottajan täytyy kartuttaa perustiedot alan lainalaisuuksista.
Työn lopussa esitetään toimenpide-ehdotuksena listamuotoinen tietopaketti. Paketin otsikko on “Kuinka lähestyä XR-alaa“, ja se on tiivis ohjeistus alan lähestymiseen kulttuurituottajan näkökulmasta. Paketin koostamisessa on otettu huomioon tutkimuksessa nousseet erilaiset roolit, joilla tuottaja voi lähestyä alaa.