Toimistorakennus työmatkapyöräilyn näkökulmasta
Wallius-Valo, Suvi (2019)
Wallius-Valo, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710399
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan toimistorakentamista työmatkapyöräilyn näkökulmasta. Tavoitteena on luoda rakennussuunnittelun avulla sellainen työpaikka, joka tukee pyöräilyn mielekkyyttä ja kannustaa pyöräilyyn. Liikennemuodoista pyöräily vie autoilua vähemmän katutilaa, ei tuota kasvihuonekaasuja ja edistää pyöräilijän hyvinvointia. Pyöräilyn avulla on mahdollista vaikuttaa kaupunkien työmatkaliikenteeseen ajoittuviin ruuhkapiikkeihin. Siksi tässä työssä keskitytään pyöräilyn ja toimistorakentamisen yhdistämiseen. Opinnäytetyö tehdään NCC Suomi Oy:lle.
Tutkimuksessa perehdytään toimistoon rakennuksena ja tilasuunnittelun kannalta, toimistotyön kehittymiseen ja rakennustyyppiä edustaviin esimerkkeihin. Pyöräilyosiossa tutustutaan polkupyörään kulkuneuvona, pyöräilyyn liikkumismuotona ja Helsingin kaupungin suunnitelmiin pyöräilyn kehittämiseksi. Pyörään ja pyöräilijään tutustutaan varsinkin tilantarpeen kannalta, mistä syntyy näkemys kulkureittien ominaisuuksista ja tilavaatimuksista. Helsingin Vallilassa sijaitsevaan suunnittelualueeseen tutustutaan historian, nykyrakentamisen ja asemakaavan kautta. Aineistona käytetään mm. kirjallisuutta, kaupungin julkaisuja, haastatteluja ja sähköisiä lähteitä.
Toimiston, pyöräilyn ja alueen taustoista muodostuu pohja työn lopussa esiteltävälle toimistorakennussuunnitelmalle, jossa pyöräily on näkyvänä osana koko rakennusta sekä rakennuksen käyttäjille että ohikulkijoille. Rakennuksessa on pyöräilijälle niin palveluita kuin hyvää pyöräilytilaa, mikä näkyy varsinkin tilaohjelmassa. Toimistorakennus edustaa osaltaan Pasilan konepajan teollisuushistoriaa ja linkittyy rakenteilla olevaan toimistokortteliin. This study combines office design and bicycle commuting. The aim of the thesis is to create an office building which supports bicycle commuting and encourages people to start cycling. As a form of vehicle traffic, cycling is a reasonable alternative of commuting: it takes less space than cars, does not produce greenhouse gases and provides a benefit for cyclist’s health.
The theory of the study includes office typology and interior design development. Another main point was to learn about a bicycle as a vehicle, cycling as a form of traffic and plans about developing cycling in the city of Helsinki. Finally, the thesis concentrated on the past and the present on the design area in Vallila, Helsinki, through city planning and historical reports about the area.
The result is a design of an office which makes cycling visible inside and outside of the building and offers services and good space for cycling. The office building presents the engineering history of the area and is connected to an office block which construction is ongoing. This study is made in cooperation with the construction company NCC Suomi Oy.
Tutkimuksessa perehdytään toimistoon rakennuksena ja tilasuunnittelun kannalta, toimistotyön kehittymiseen ja rakennustyyppiä edustaviin esimerkkeihin. Pyöräilyosiossa tutustutaan polkupyörään kulkuneuvona, pyöräilyyn liikkumismuotona ja Helsingin kaupungin suunnitelmiin pyöräilyn kehittämiseksi. Pyörään ja pyöräilijään tutustutaan varsinkin tilantarpeen kannalta, mistä syntyy näkemys kulkureittien ominaisuuksista ja tilavaatimuksista. Helsingin Vallilassa sijaitsevaan suunnittelualueeseen tutustutaan historian, nykyrakentamisen ja asemakaavan kautta. Aineistona käytetään mm. kirjallisuutta, kaupungin julkaisuja, haastatteluja ja sähköisiä lähteitä.
Toimiston, pyöräilyn ja alueen taustoista muodostuu pohja työn lopussa esiteltävälle toimistorakennussuunnitelmalle, jossa pyöräily on näkyvänä osana koko rakennusta sekä rakennuksen käyttäjille että ohikulkijoille. Rakennuksessa on pyöräilijälle niin palveluita kuin hyvää pyöräilytilaa, mikä näkyy varsinkin tilaohjelmassa. Toimistorakennus edustaa osaltaan Pasilan konepajan teollisuushistoriaa ja linkittyy rakenteilla olevaan toimistokortteliin.
The theory of the study includes office typology and interior design development. Another main point was to learn about a bicycle as a vehicle, cycling as a form of traffic and plans about developing cycling in the city of Helsinki. Finally, the thesis concentrated on the past and the present on the design area in Vallila, Helsinki, through city planning and historical reports about the area.
The result is a design of an office which makes cycling visible inside and outside of the building and offers services and good space for cycling. The office building presents the engineering history of the area and is connected to an office block which construction is ongoing. This study is made in cooperation with the construction company NCC Suomi Oy.