Vertaistoimintamallin kehittäminen opiskelijoiden hyvinvoinnin tueksi
Mäkinen, Sanna-Maria (2019)
Mäkinen, Sanna-Maria
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139563
Tiivistelmä
Mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöt ovat lisääntyneet viime vuosina ja ovat yksi suurimmista syistä alle 35-vuotiaiden siirtymiseen työkyvyttömyyseläkkeelle. Lahden ammattikorkeakoulun (LAMK) opiskelijat kehittivät uuden vertaistoimintamallin opiskeli-joiden hyvinvoinnin tueksi vuosina 2017-2019 tavoitteenaan vaikuttaa ennaltaeh-käisevästi nuorten mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisena opiskelijat kokivat oman hyvin-vointinsa opiskeluiden aikana, oliko kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmennuksen sisältämälle vertaistoiminnalle tarve ja millaista sisältöä opiskelijat toivoivat, että ver-taistoiminnan valmennukset pitäisivät sisällään. Tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden näköinen vertaistoiminta osaksi LAMK opiskelijapalveluja.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opiskeli-joille luotiin sähköinen kysely, jonka avulla saatiin mahdollisimman monen opiskelijan mielipide kehittämistyötä varten. Vastauksia saatiin kaikkiaan 150 kappaletta. Ainestoa analysoitiin vastausmäärien perusteella.
Opiskelijat pitivät omaa hyvinvointiaan tärkeänä, mutta tulokset osoittivat, että joka neljäs opiskelija voi henkisesti keskivertoa opiskelijaa huonommin. Tulokset osoittivat myös, jotta opiskelijat kokevat tarvitsevansa lisätukea henkiseen hyvinvointiin ja jak-samiseen opintojensa aikana. Tulosten perusteella voitiin tehdä johtopäätös, että Tip-sit-vertaistoiminta olisi tarpeellinen ja hyödyllinen opiskelijoiden tukipalvelu. Erityisesti stressi, arjen- ja ajanhallinta sekä tietoisuustaidot koettiin tärkeiksi ja mielenkiintoisiksi aiheiksi kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmennuksissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisena opiskelijat kokivat oman hyvin-vointinsa opiskeluiden aikana, oliko kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmennuksen sisältämälle vertaistoiminnalle tarve ja millaista sisältöä opiskelijat toivoivat, että ver-taistoiminnan valmennukset pitäisivät sisällään. Tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden näköinen vertaistoiminta osaksi LAMK opiskelijapalveluja.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opiskeli-joille luotiin sähköinen kysely, jonka avulla saatiin mahdollisimman monen opiskelijan mielipide kehittämistyötä varten. Vastauksia saatiin kaikkiaan 150 kappaletta. Ainestoa analysoitiin vastausmäärien perusteella.
Opiskelijat pitivät omaa hyvinvointiaan tärkeänä, mutta tulokset osoittivat, että joka neljäs opiskelija voi henkisesti keskivertoa opiskelijaa huonommin. Tulokset osoittivat myös, jotta opiskelijat kokevat tarvitsevansa lisätukea henkiseen hyvinvointiin ja jak-samiseen opintojensa aikana. Tulosten perusteella voitiin tehdä johtopäätös, että Tip-sit-vertaistoiminta olisi tarpeellinen ja hyödyllinen opiskelijoiden tukipalvelu. Erityisesti stressi, arjen- ja ajanhallinta sekä tietoisuustaidot koettiin tärkeiksi ja mielenkiintoisiksi aiheiksi kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmennuksissa.