Päivähoito -tutuksi: Huoltajia tukeva opas varhaiskasvatuksen ajaksi.
Tiunikov, Kristina (2019)
Tiunikov, Kristina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027282
Tiivistelmä
Kyseisen opinnäytetyö tavoitteena on täydentää laadukasta varhaiskasvatusta oppaalla, joka tukee lasten huoltajia koko varhaiskasvatuksen aikana, mutta erityisesti sen aloittaessa. Huoltajat tulevat löytämään oppaasta itseään askarruttavia asioita. Opas on paranneltu työkalu päivähoitoon tutustumiseen ja päivähoitoon liittyvien asioiden tiedottamiseen.
Tavoitteena on kehittää huoltajille helposti lähestyttävä ja nopeasti luettava materiaali.
Lapsen aloittaessa päivähoidon huoltajat saavat oppaan sähköpostitse ja voivat rauhassa tutkia sitä oman aikataulunsa mukaan. Päiväkodista on myös saatavilla paperillinen opas niille, jotka eivät syystä tai toisesta kykene lukemaan sitä sähköisesti.
Opinnäytetyö on toiminnallista kehittämistä, jossa kehitettiin opasta tukemaan huoltajia lapsen päivähoidon aikana. Työhön kuuluu monta eri näkökulmaa asiantuntijoilta ja
asianomaisilta. Käytettäviin työmenetelmiin kuuluu haastatteluja sekä kyselyitä. Teoria osuus koostuu erilaisista tutkittavista materiaaleista.
Oppaan hyötyjä on nähty ideavaiheesta asti ja se koettiin tarpeelliseksi kehittämiseen osallistuneiden päiväkotien keskuudessa. Vastaavanlaisia oppaita on kehitetty ympäri Suomea. Kyseinen opas eroaa kuitenkin toisista sisällöltään. Tämän opinnäytetyön avulla ainakin yksi Vantaan päiväkodeista alkaa käyttämään opasta varhaiskasvatuksen tueksi. Opasta on mahdollista jatkossa kehittää kaupunki- tai maa kohtaiseksi, jolloin sitä voisi muokata juuri omalle päiväkodille sopivaksi.
Tavoitteena on kehittää huoltajille helposti lähestyttävä ja nopeasti luettava materiaali.
Lapsen aloittaessa päivähoidon huoltajat saavat oppaan sähköpostitse ja voivat rauhassa tutkia sitä oman aikataulunsa mukaan. Päiväkodista on myös saatavilla paperillinen opas niille, jotka eivät syystä tai toisesta kykene lukemaan sitä sähköisesti.
Opinnäytetyö on toiminnallista kehittämistä, jossa kehitettiin opasta tukemaan huoltajia lapsen päivähoidon aikana. Työhön kuuluu monta eri näkökulmaa asiantuntijoilta ja
asianomaisilta. Käytettäviin työmenetelmiin kuuluu haastatteluja sekä kyselyitä. Teoria osuus koostuu erilaisista tutkittavista materiaaleista.
Oppaan hyötyjä on nähty ideavaiheesta asti ja se koettiin tarpeelliseksi kehittämiseen osallistuneiden päiväkotien keskuudessa. Vastaavanlaisia oppaita on kehitetty ympäri Suomea. Kyseinen opas eroaa kuitenkin toisista sisällöltään. Tämän opinnäytetyön avulla ainakin yksi Vantaan päiväkodeista alkaa käyttämään opasta varhaiskasvatuksen tueksi. Opasta on mahdollista jatkossa kehittää kaupunki- tai maa kohtaiseksi, jolloin sitä voisi muokata juuri omalle päiväkodille sopivaksi.