CitiCAP-päästökauppamallin simulaatio
Yli-Kaitala, Auli (2019)
Yli-Kaitala, Auli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067791
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Lahden CitiCAP-hankkeelle. CitiCAP-hankkeen
tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä, koota ja avata digitaalista
tietoa liikkumisesta sekä kehittää uusia liikennepalveluja kaupunkilaisille.
Hanke sisältää liikkumiseen keskittyvän henkilökohtaisen
päästökauppakokeilun, joten hankkeen tulee määritellä kokeilun
päästökaupan säännöstö. Säännöstön tulee määritellä päästöoikeuksien
jako kokeilun osallistujien kesken. Miltä valittu säännöstö näyttäisi
lahtelaisilla? Koska vastaavanlaista kokeilua ei tässä mittakaavassa ole, ei
voida käyttää ennalta määriteltyä säännöstöä tai määrittelytietoja.
Hankkeen kokeilun kannalta olisi hyvä päästä näkemään ennalta miltä eri
määrittelyarvot ja päästöoikeuksien määrät näyttäisivät erilaisilla
lahtelaisilla. Tutkimuskysymykset kiteyttettynä ovat: Miten simuloidaan
päästökauppamallia CitiCAP-hanketta varten? Kuinka henkilökohtainen
päästökauppa voisi toimia CitiCAP-hankeessa?
Opinnäytetyönä valmistui työkalu hankkeen kokeilun suunnittelua varten.
Sen esimerkkilogiikalla voidaan simuloida säännöstöä ja muita
määriteltäviä arvoja etukäteen. Työkalulla voidaan esittää visuaalisesti,
miten eri arvot vaikuttaisivat erilaisiin käyttäjiin ja heidän kuvitteellisiin
päästökaupan virtuaalivaluuttasaldoihin. Opinnäytetyö sisältää kolmen
kuvitteellisen lahtelaisen henkilön päästökauppasimulaatiot muutamalle eri
skenaarioille.
Henkilökohtaisessa päästökauppakokeilussa tulee määritellä ja ottaa
huomioon useita eri asioita. Monia asioita tuli esille työtä tehdessä, mutta
varmasti monta jäi vielä identifioimatta, ja niitä tulee vastaan kokeilun
myötä. Päästöoikeuksien määrän ja määrittelyarvojen muutoksilla on iso
vaikutus virtuaalivaluuttasaldoihin. On hyvin vaikea tehdä säännöstöä,
joka olisi mahdollisimman tasapuolinen ja oikeudenmukainen kaikille.
Päästökauppasimulaatio osoittaa, että henkilö, joka tekee isoimman
muutoksen liikkumistottumuksiinsa ei välttämättä olekaan se henkilö, joka
hyötyisi eniten hyödyke mielessä.
tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä, koota ja avata digitaalista
tietoa liikkumisesta sekä kehittää uusia liikennepalveluja kaupunkilaisille.
Hanke sisältää liikkumiseen keskittyvän henkilökohtaisen
päästökauppakokeilun, joten hankkeen tulee määritellä kokeilun
päästökaupan säännöstö. Säännöstön tulee määritellä päästöoikeuksien
jako kokeilun osallistujien kesken. Miltä valittu säännöstö näyttäisi
lahtelaisilla? Koska vastaavanlaista kokeilua ei tässä mittakaavassa ole, ei
voida käyttää ennalta määriteltyä säännöstöä tai määrittelytietoja.
Hankkeen kokeilun kannalta olisi hyvä päästä näkemään ennalta miltä eri
määrittelyarvot ja päästöoikeuksien määrät näyttäisivät erilaisilla
lahtelaisilla. Tutkimuskysymykset kiteyttettynä ovat: Miten simuloidaan
päästökauppamallia CitiCAP-hanketta varten? Kuinka henkilökohtainen
päästökauppa voisi toimia CitiCAP-hankeessa?
Opinnäytetyönä valmistui työkalu hankkeen kokeilun suunnittelua varten.
Sen esimerkkilogiikalla voidaan simuloida säännöstöä ja muita
määriteltäviä arvoja etukäteen. Työkalulla voidaan esittää visuaalisesti,
miten eri arvot vaikuttaisivat erilaisiin käyttäjiin ja heidän kuvitteellisiin
päästökaupan virtuaalivaluuttasaldoihin. Opinnäytetyö sisältää kolmen
kuvitteellisen lahtelaisen henkilön päästökauppasimulaatiot muutamalle eri
skenaarioille.
Henkilökohtaisessa päästökauppakokeilussa tulee määritellä ja ottaa
huomioon useita eri asioita. Monia asioita tuli esille työtä tehdessä, mutta
varmasti monta jäi vielä identifioimatta, ja niitä tulee vastaan kokeilun
myötä. Päästöoikeuksien määrän ja määrittelyarvojen muutoksilla on iso
vaikutus virtuaalivaluuttasaldoihin. On hyvin vaikea tehdä säännöstöä,
joka olisi mahdollisimman tasapuolinen ja oikeudenmukainen kaikille.
Päästökauppasimulaatio osoittaa, että henkilö, joka tekee isoimman
muutoksen liikkumistottumuksiinsa ei välttämättä olekaan se henkilö, joka
hyötyisi eniten hyödyke mielessä.