Yhteisopettajuus musiikkiopistossa: Yhdessä opettamisen tavat ja vaikutukset instrumenttiopettajan työssä.
Nivalainen, Eeva-Maria (2019)
Nivalainen, Eeva-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114858
Tiivistelmä
Yhteisopettajuutta käytetään jo laajasti koulumaailmassa, ja sillä on todettu olevan myönteisiä vaikutuksia opettajien työssä jaksamiseen ja ammatilliseen kehittymiseen. Yhteisopettajuuden käyttömahdollisuuksia musiikkiopistossa ja sen vaikutuksia musiikkiopiston opettajien työhön on kuitenkin tutkittu vasta vähän.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää, kuvailla ja kokeilla erilaisia mahdollisuuksia yhteisopettajuuden toteuttamiseen musiikkiopiston instrumenttiopetuksessa sekä tutkia yhteisopettajuuden vaikutuksia instrumenttiopettajan työhön. Tavoitteena oli madaltaa instrumenttiopettajien kynnystä yhteisopettajuuden kokeilemiseen, kehittämiseen ja laajempaan käyttämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin toimintatutkimuksena. Aineistoa kerättiin yhdessä musiikkiopistossa opettajien teemahaastatteluilla ja soittopariopetusta havainnoimalla. Aineiston analyysi suoritettiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksessa todettiin, että instrumenttiopettajat ovat kiinnostuneita yhteisopettajuudesta ja kokevat sen vaikuttavan myönteisesti työhönsä, työssä viihtymiseen, työhyvinvointiin ja opettajana kehittymiseen. Instrumenttiopettajat yhdistävät yhteisopettajuuden vahvasti yhteismusisoinnin ohjaamiseen, mutta yhteisopettajuuden käyttömahdollisuudet musiikkiopistossa ovat huomattavasti laajemmat ja monipuolisemmat. Yhteisopettajuuden suunnitelmallinen ja säännöllinen toteuttaminen vaatii kuitenkin musiikkiopistoilta uusia malleja resurssien jakamiseen ja opetuksen järjestämiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää, kuvailla ja kokeilla erilaisia mahdollisuuksia yhteisopettajuuden toteuttamiseen musiikkiopiston instrumenttiopetuksessa sekä tutkia yhteisopettajuuden vaikutuksia instrumenttiopettajan työhön. Tavoitteena oli madaltaa instrumenttiopettajien kynnystä yhteisopettajuuden kokeilemiseen, kehittämiseen ja laajempaan käyttämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin toimintatutkimuksena. Aineistoa kerättiin yhdessä musiikkiopistossa opettajien teemahaastatteluilla ja soittopariopetusta havainnoimalla. Aineiston analyysi suoritettiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksessa todettiin, että instrumenttiopettajat ovat kiinnostuneita yhteisopettajuudesta ja kokevat sen vaikuttavan myönteisesti työhönsä, työssä viihtymiseen, työhyvinvointiin ja opettajana kehittymiseen. Instrumenttiopettajat yhdistävät yhteisopettajuuden vahvasti yhteismusisoinnin ohjaamiseen, mutta yhteisopettajuuden käyttömahdollisuudet musiikkiopistossa ovat huomattavasti laajemmat ja monipuolisemmat. Yhteisopettajuuden suunnitelmallinen ja säännöllinen toteuttaminen vaatii kuitenkin musiikkiopistoilta uusia malleja resurssien jakamiseen ja opetuksen järjestämiseen.