Laajennettu todellisuus fyysisten tuotteiden kuvituskuvissa
Hypén, Heidi (2019)
Hypén, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017052
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin laajennetun todellisuuden teknologian mahdollisuuksia sekä haasteita kuvituskuvassa. Motivaationa oli koostaa tietoa visuaalisen viestinnän ammattilaisille teknologian käyttömahdollisuuksista osana kuvitustyötä. Käsittelyssä olivat fyysisten tuotteiden kuvituskuvat, koska visuaalisen viestinnän alalla digitalisaation luomat paineet kohdistuvat suurelta osin perinteisiin medioihin ja painotuotteisiin. Selvitys tehtiin tarkastelemalla laajennetun todellisuuden teknologiaa hyödyntäviä kuvituskuvia. Tausta-aineisto koostui erilaisista kuvituskuvan käyttökohteista. Selvityksen pohjalta työstettiin laajennetun todellisuuden teknologiaa hyödyntävä kuvitus julisteeseen. Kuvan teemana oli tietotulva, joka liittyy aiheena digitalisaation mahdollistamaan jatkuvasti kasvavaan sisällön ja tiedon saatavuuteen. Selvityksessä kävi ilmi, että laajennetun todellisuuden teknologiaa käytetään informatiivisuuden ja kokemuksellisuuden lisäämiseksi kuvituskuviin fyysisissä tuotteissa. Tuotteiden ominaisuuksia voidaan laajentaa ilman fyysisen materiaalin lisäämistä. Lisäksi teknologia mahdollistaa fyysisten tuotteiden ominaisuuksien yhdistämisen digitaaliseen sisältöön.