Kuule meitä : Nuorten kokemuksia jälkihuollosta Ylä-Savon SOTEn alueella
Ulmanen, Janne; Saikkonen, Tuula; Vanhala, Enna (2019)
Ulmanen, Janne
Saikkonen, Tuula
Vanhala, Enna
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266123
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia millaisia ovat Ylä-Savolaisten nuorten kokemukset jälkihuollosta. Halusimme tutkia nuorten kokemuksia, jotta jälkihuoltoa voidaan heidän kokemustensa pohjalta tarvittaessa kehittää. Toimeksiantajanamme toimi Ylä-Savon SOTEn sijaishuollon yksikkö, joka vastaa jälkihuollon toteuttamisesta Ylä-Savon alueella.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastattelimme viittä Ylä-Savolaista jälkihuollon asiakasta. Ilmiötä tutkittiin neljän teeman avulla, joita olivat jälkihuollon lainmukaisuus, taloudellinen tuki, psykososiaalinen tuki ja jälkihuollon kehittäminen. Lisäksi haastattelimme sijaishuollon sosiaalityöntekijöitä, koska halusimme selvittää heidän kokemuksiaan jälkihuollon nykytilasta.
Tutkimuksen pohjalta selvisi, että jälkihuoltosuunnitelma on varmasti laadittu vain kahdelle nuorelle viidestä. Tämän lisäksi kaksi nuorista ei osannut sanoa onko suunnitelmaa tehty. Ensimmäinen kehittämisehdotuksemme koskee siis jälkihuoltosuunnitelmien tekoa. Jälkihuoltosuunnitelma tulisi tehdä jokaiselle asiakkaalle asiakaslähtöisesti, jolloin asiakkaan tarvitsemat palvelut tulee varmasti kirjattua ylös. Näin voidaan myös arvioida jälkihuollon toteutumista. Asiakaslähtöisyys myös lisää asiakkaan osallisuutta häntä koskeviin asioihin. Tutkimuksen tuloksista tulee lisäksi ilmi, että neljä viidestä haastateltavasta on saanut kokonaisuudessaan riittävää jälkihuoltoa, joka on ulottunut heidän elämänsä jokaiselle osa-alueelle. Yksi haastateltavista on saanut vain taloudellista tukea ja tuki muilta osa-alueilta on hänen kokemuksensa mukaan jäänyt riittämättömäksi. Hän oli ainoa, jolla oli kehitysehdotuksia jälkihuoltoon. Hän toivoi lisää tukea ja toivoi ettei sitä tarvitsisi erikseen pyytää. Hän toivoi myös lisätietoa jälkihuollosta. Toinen kehittämisehdotuksemme koskee sitä, että jokainen asiakas saa varmasti tarvitsemansa palvelut.
Tästä opinnäytetyöstä löytyvien kehittämiskohteiden avulla toimeksiantaja voi kehittää jälkihuoltoa siten, että se vastaa paremmin nuorten tarpeita, ehkäisee syrjäytymistä ja auttaa nuorta kiinnittymään yhteiskuntaan täysivaltaiseksi jäseneksi. Tämä opinnäytetyö voi toimia tulevaisuudessa esimerkiksi opinnäytetyönä tehtävän kehittämistyön pohjana. The aim of this thesis was to study adolescents´ experiences of after-care in Northern Savo. The aim was to re-search adolescents´ experiences so that the after-care can be developed if needed. The client organization of the thesis was Ylä-Savon SOTE Joint Municipal Authority, which is responsible for the implementation of after-care in the Northern Savo region.
This thesis was a qualitative study and the material was collected through theme interviews. Five after-care clients were interviewed. The phenomenon was studied through four themes, which were the legality of after-care, finan-cial support, psychosocial support and the development of after-care. In addition, social workers of foster care were interviewed in order to explore the current state of after-care in Northern Savo.
The study results showed that an after-care plan had only been made for two adolescents out five. In addition, two adolescents could not say whether the plan had been made. Therefore, the first development proposal concerns after-care plans. An after-care plan should be made for each client in the client-oriented manner so that the services required by the client will be recorded. Client orientation also increases the client’s involvement in the matters that concern her. In addition, the study results showed that four out of the five clients have received adequate after-care, extending to every aspect of their lives. One of the clients has received only financial support and according to him/her the support regarding the other areas has been inadequate. She was the only one that had development proposals for after-care. He/she hoped for more support and hoped that he/she would not need to ask support sep-arately. He/she also hoped for more information about after-care. The second development proposal is that all cli-ents would get the services they need.
Through the development proposals presented in this thesis, the client organisation can develop the after-care to better meet the needs of adolescents, to prevent exclusion and to help adolescents become full members of society. This thesis may serve as a basis for a future development work, for example, as a thesis.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastattelimme viittä Ylä-Savolaista jälkihuollon asiakasta. Ilmiötä tutkittiin neljän teeman avulla, joita olivat jälkihuollon lainmukaisuus, taloudellinen tuki, psykososiaalinen tuki ja jälkihuollon kehittäminen. Lisäksi haastattelimme sijaishuollon sosiaalityöntekijöitä, koska halusimme selvittää heidän kokemuksiaan jälkihuollon nykytilasta.
Tutkimuksen pohjalta selvisi, että jälkihuoltosuunnitelma on varmasti laadittu vain kahdelle nuorelle viidestä. Tämän lisäksi kaksi nuorista ei osannut sanoa onko suunnitelmaa tehty. Ensimmäinen kehittämisehdotuksemme koskee siis jälkihuoltosuunnitelmien tekoa. Jälkihuoltosuunnitelma tulisi tehdä jokaiselle asiakkaalle asiakaslähtöisesti, jolloin asiakkaan tarvitsemat palvelut tulee varmasti kirjattua ylös. Näin voidaan myös arvioida jälkihuollon toteutumista. Asiakaslähtöisyys myös lisää asiakkaan osallisuutta häntä koskeviin asioihin. Tutkimuksen tuloksista tulee lisäksi ilmi, että neljä viidestä haastateltavasta on saanut kokonaisuudessaan riittävää jälkihuoltoa, joka on ulottunut heidän elämänsä jokaiselle osa-alueelle. Yksi haastateltavista on saanut vain taloudellista tukea ja tuki muilta osa-alueilta on hänen kokemuksensa mukaan jäänyt riittämättömäksi. Hän oli ainoa, jolla oli kehitysehdotuksia jälkihuoltoon. Hän toivoi lisää tukea ja toivoi ettei sitä tarvitsisi erikseen pyytää. Hän toivoi myös lisätietoa jälkihuollosta. Toinen kehittämisehdotuksemme koskee sitä, että jokainen asiakas saa varmasti tarvitsemansa palvelut.
Tästä opinnäytetyöstä löytyvien kehittämiskohteiden avulla toimeksiantaja voi kehittää jälkihuoltoa siten, että se vastaa paremmin nuorten tarpeita, ehkäisee syrjäytymistä ja auttaa nuorta kiinnittymään yhteiskuntaan täysivaltaiseksi jäseneksi. Tämä opinnäytetyö voi toimia tulevaisuudessa esimerkiksi opinnäytetyönä tehtävän kehittämistyön pohjana.
This thesis was a qualitative study and the material was collected through theme interviews. Five after-care clients were interviewed. The phenomenon was studied through four themes, which were the legality of after-care, finan-cial support, psychosocial support and the development of after-care. In addition, social workers of foster care were interviewed in order to explore the current state of after-care in Northern Savo.
The study results showed that an after-care plan had only been made for two adolescents out five. In addition, two adolescents could not say whether the plan had been made. Therefore, the first development proposal concerns after-care plans. An after-care plan should be made for each client in the client-oriented manner so that the services required by the client will be recorded. Client orientation also increases the client’s involvement in the matters that concern her. In addition, the study results showed that four out of the five clients have received adequate after-care, extending to every aspect of their lives. One of the clients has received only financial support and according to him/her the support regarding the other areas has been inadequate. She was the only one that had development proposals for after-care. He/she hoped for more support and hoped that he/she would not need to ask support sep-arately. He/she also hoped for more information about after-care. The second development proposal is that all cli-ents would get the services they need.
Through the development proposals presented in this thesis, the client organisation can develop the after-care to better meet the needs of adolescents, to prevent exclusion and to help adolescents become full members of society. This thesis may serve as a basis for a future development work, for example, as a thesis.