Maahanmuuttajaperheiden hoitotyö : Opas 1-6-vuotiaan lapsen erittämisen ja ravitsemuksen tueksi.
Laurila, Nelli; Mähönen, Jessica (2019)
Laurila, Nelli
Mähönen, Jessica
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185561
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Pirkanmaan sairaanhoitopiirin käyttöön opas 1-6-vuotiaan lapsen erittämisestä ja ravitsemuksesta maahanmuuttajaperheiden ohjaustilanteiden tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää opinnäytetyön tekijöiden ja lasten yksikön hoitohenkilökunnan tietämystä terveen lapsen kehityksestä erittämisen ja ravitsemuksen osalta. Lisäksi tavoitteena oli lisätä tietämystä maahanmuuttajien kulttuuritaustan vaikutuksen huomioinnista hoitotyön ohjaustilanteissa. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mitä asioita on otettava huomioon 1-6-vuotiaan lapsen ravitsemuksen ja erittämisen ohjauksessa huomioiden maahanmuuttajaryhmien kulttuuritaustan vaikutus.
Opinnäytetyö oli menetelmältään toiminnallinen. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas 1-6-vuotiaan lapsen erittämisen ja ravitsemuksen tueksi. Opasta voidaan hyödyntää myös maahanmuuttajaperheiden hoitotyön ohjaustilanteissa, joissa yhteistä kieltä ei ole käytettävissä.
1-6-vuotiaan lapsen erittämisen ja ravitsemuksen kehitys etenee eri kypsyys- ja kehitysvaiheiden kautta. Lapsen ruokailun kulmakivinä voidaan pitää säännöllistä ateriarytmiä ja monipuolista ruokavaliota. Lapsuudessa opituilla ruokailutavoilla on terveydelliset vaikutukset pitkälle tulevaisuuteen. Lapsen riittävä fyysinen ja psyykkinen valmius ovat edellytykset siistiksi oppimiselle. Maahanmuuttajaperheiden ohjaustilanteissa yksilöllinen kohtaaminen on keskeisessä roolissa, hoitajan tulee kuitenkin olla tietoinen perheen kulttuuritaustasta ja sen vaikutuksista hoitotyöhön.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyvän oppaan avulla Pirkanmaan sairaanhoitopiirin lasten yksikön hoitohenkilökunta voi ohjata maahanmuuttajaperheitä erittämisen ja ravitsemuksen osalta monipuolisemmin kuvallista materiaalia hyödyntäen. Tulevaisuudessa maahanmuuttajaperheiden hoitotyötä Suomessa voitaisiin tutkia enemmän. Lisäksi oppaasta voisi tehdä värityskirjan, jota lapsi voisi oppimisen yhteydessä värittää. Tämä tekisi oppaasta osallistavamman.
Opinnäytetyö oli menetelmältään toiminnallinen. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas 1-6-vuotiaan lapsen erittämisen ja ravitsemuksen tueksi. Opasta voidaan hyödyntää myös maahanmuuttajaperheiden hoitotyön ohjaustilanteissa, joissa yhteistä kieltä ei ole käytettävissä.
1-6-vuotiaan lapsen erittämisen ja ravitsemuksen kehitys etenee eri kypsyys- ja kehitysvaiheiden kautta. Lapsen ruokailun kulmakivinä voidaan pitää säännöllistä ateriarytmiä ja monipuolista ruokavaliota. Lapsuudessa opituilla ruokailutavoilla on terveydelliset vaikutukset pitkälle tulevaisuuteen. Lapsen riittävä fyysinen ja psyykkinen valmius ovat edellytykset siistiksi oppimiselle. Maahanmuuttajaperheiden ohjaustilanteissa yksilöllinen kohtaaminen on keskeisessä roolissa, hoitajan tulee kuitenkin olla tietoinen perheen kulttuuritaustasta ja sen vaikutuksista hoitotyöhön.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyvän oppaan avulla Pirkanmaan sairaanhoitopiirin lasten yksikön hoitohenkilökunta voi ohjata maahanmuuttajaperheitä erittämisen ja ravitsemuksen osalta monipuolisemmin kuvallista materiaalia hyödyntäen. Tulevaisuudessa maahanmuuttajaperheiden hoitotyötä Suomessa voitaisiin tutkia enemmän. Lisäksi oppaasta voisi tehdä värityskirjan, jota lapsi voisi oppimisen yhteydessä värittää. Tämä tekisi oppaasta osallistavamman.