Älylaite - koululaisen katseenvangitsija : Kyselytutkimus koululaisten älylaitteiden käytöstä
Taalikka, Laura; Koivisto, Mia; Eklund, Ranja (2019)
Taalikka, Laura
Koivisto, Mia
Eklund, Ranja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185555
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kuinka paljon koululaiset viettävät aikaa älylaitteiden parissa ja kuinka paljon heillä on siihen mahdollisesti liittyviä oireita. Tavoitteena oli selkeyttää käsitystä jatkuvan lähityöskentelyn vaikutuksesta näköjärjestelmän toimintaan. Tutkimustuloksista on hyötyä asiakkaan anamneesia tulkittaessa ja mietittäessä asiakkaalle sopivia näkemisen ratkaisuja.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, kirjallisuuteen perustuvasta teoriaosuudesta ja kvantitatiivisesta kyselytutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsitellään älylaitteiden vaikutuksia lapsen ja nuoren hyvinvointiin eri näkökulmista. Sen lisäksi käsitellään näköjärjestelmän kehitykseen ja toimintaan liittyviä asioita sekä näön tutkimista Suomessa. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena loppusyksystä 2018. Kyselyä jaettiin kahden yhteistyökoulun Wilman kautta lasten vanhemmille sekä Facebookin kautta muille vanhemmille. Vanhempia pyydettiin vastaamaan kustakin lapsesta erikseen ja vastauksia tuli yhteensä 226 kappaletta. Kyselylomakkeessa oli pakollisia monivalintakysymyksiä ja yksi vapaaehtoinen kenttä kommentointia varten.
Kyselyn tuloksista selvisi, että lapset ja nuoret käyttävät älylaitteita pääosin 1-4 tuntia päivässä. Älylaitteiden käyttö lisääntyi viikonloppuisin ja lomilla. Mitä pidemmän aikaa älylaitteita käytettiin päivän aikana, sitä enemmän lapsilla havainnointiin erilaisia epämääräisiä oireita. Yleisimmät oireet olivat keskittymisvaikeudet, uni- ja nukahtamisvaikeudet sekä päänsärky.
Lapset ja aikuiset käyttävät nykypäivänä ison osan vapaa-ajastaan älylaitteiden parissa ja se on poissa ulkoiluun käytettävästä ajasta. Vaikka kyselyn mukaan vanhemmat olivat huolissaan laitteiden käytön vaikutuksista silmiin tai näkemiseen, vain harva oli rajoittanut lasten älylaitteiden käyttöä siihen tarkoitetuilla sovelluksilla.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, kirjallisuuteen perustuvasta teoriaosuudesta ja kvantitatiivisesta kyselytutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsitellään älylaitteiden vaikutuksia lapsen ja nuoren hyvinvointiin eri näkökulmista. Sen lisäksi käsitellään näköjärjestelmän kehitykseen ja toimintaan liittyviä asioita sekä näön tutkimista Suomessa. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena loppusyksystä 2018. Kyselyä jaettiin kahden yhteistyökoulun Wilman kautta lasten vanhemmille sekä Facebookin kautta muille vanhemmille. Vanhempia pyydettiin vastaamaan kustakin lapsesta erikseen ja vastauksia tuli yhteensä 226 kappaletta. Kyselylomakkeessa oli pakollisia monivalintakysymyksiä ja yksi vapaaehtoinen kenttä kommentointia varten.
Kyselyn tuloksista selvisi, että lapset ja nuoret käyttävät älylaitteita pääosin 1-4 tuntia päivässä. Älylaitteiden käyttö lisääntyi viikonloppuisin ja lomilla. Mitä pidemmän aikaa älylaitteita käytettiin päivän aikana, sitä enemmän lapsilla havainnointiin erilaisia epämääräisiä oireita. Yleisimmät oireet olivat keskittymisvaikeudet, uni- ja nukahtamisvaikeudet sekä päänsärky.
Lapset ja aikuiset käyttävät nykypäivänä ison osan vapaa-ajastaan älylaitteiden parissa ja se on poissa ulkoiluun käytettävästä ajasta. Vaikka kyselyn mukaan vanhemmat olivat huolissaan laitteiden käytön vaikutuksista silmiin tai näkemiseen, vain harva oli rajoittanut lasten älylaitteiden käyttöä siihen tarkoitetuilla sovelluksilla.