Virtuaalioppiminen
Huttunen, Asko (2010)
Huttunen, Asko
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112011
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni pääasiallinen tarkoitus oli tutkia virtuaaliopetusta ja virtuaaliopiskelua erilaisten oppimisympäristöjen ja apuohjelmien avulla. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mikä virtuaalitodellisuus on ja miten sitä voidaan käyttää opiskelun tukena.
Tutkimuksessani selvitän myös, mikä Second Life on. Teoriaosuuden jälkeen keskityn siihen, mitkä ovat sen pääominaisuudet. Kerron myös, miten opiskelua ja opettamista voidaan hyödyntää siellä. Kerron tutkimuksessani, miten lapset ja nuoret voivat hyödyntää virtuaalitodellisuutta Habbo-Hotellin avulla. Tutkimuksessani keskityn myös simulaatioon, jota voidaan käyttää opetuksen tukena, simuloitaessa erilaisia todellisuutta mallintavia tilanteita.
Tutkimuksessani kerron myös eri oppimisalustoista, joita olen itse käyttänyt opiskelussani antaen teoriaosuuden lisäksi omia kommentteja opiskelemistani kursseista sekä oppimisalustojen käytettävyydestä ja otan esille myös muita opiskelussa hyödynnettäviä sivustoja Internetissä ja apuohjelmia. Tutkimuksessani käsittelen myös autenttisen virtuaalioppimisen yhdeksää eri elementtiä, jotka ovat virtuaalioppimisen ja -opetuksen tukena.
Tutkimuksessani selvitän myös, mikä Second Life on. Teoriaosuuden jälkeen keskityn siihen, mitkä ovat sen pääominaisuudet. Kerron myös, miten opiskelua ja opettamista voidaan hyödyntää siellä. Kerron tutkimuksessani, miten lapset ja nuoret voivat hyödyntää virtuaalitodellisuutta Habbo-Hotellin avulla. Tutkimuksessani keskityn myös simulaatioon, jota voidaan käyttää opetuksen tukena, simuloitaessa erilaisia todellisuutta mallintavia tilanteita.
Tutkimuksessani kerron myös eri oppimisalustoista, joita olen itse käyttänyt opiskelussani antaen teoriaosuuden lisäksi omia kommentteja opiskelemistani kursseista sekä oppimisalustojen käytettävyydestä ja otan esille myös muita opiskelussa hyödynnettäviä sivustoja Internetissä ja apuohjelmia. Tutkimuksessani käsittelen myös autenttisen virtuaalioppimisen yhdeksää eri elementtiä, jotka ovat virtuaalioppimisen ja -opetuksen tukena.