Ryhmäilmiön ymmärtäminen varhaiskasvatuksessa
Malkamäki, Kirsi (2019)
Malkamäki, Kirsi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903314060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903314060
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli edistää ryhmäilmiön ymmärtämistä varhais-kasvatuksessa. Työn lähtökohtana oli tekijän oma kiinnostus ryhmäilmiöön, ja halu kasvattaa ammattitaitoaan tällä alueella. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka tarkoitus tutkia kuinka ryhmäilmiötä ymmärtämällä ja tuntemalla varhaiskasvatustyötä voidaan suunnitella paremmin lasten, sekä koko ryhmän hyvinvointia edistäväksi ja tukevaksi. Tavoitteena oli tuottaa tietoa joka hyödyttäisi varhaiskasvatuksen suunnittelu- ja kehittämistyötä.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta sekä tutkimushaastattelusta. Tietoperusta käsittelee ryhmäilmiön osa-alueita varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin kantahämäläisessä päiväkodissa lastentarhanopettajien puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna. Haastattelussa selvitettiin millaista tietoa lastantarhanopettajat tarvitsevat ryhmäilmiöstä arjen työssään. Haastattelun tuloksista ja tietoperustasta muodostettiin opinnäytetyön johtopäätökset.
Johtopäätöksenä voidaan todeta ryhmäilmiön hyvän tuntemisen olevan tärkeää lastentarhanopettajan ammattitaidon ja työn suunnittelun kannalta. Ryhmätaidot tukevat monin tavoin lapsen sosiaalisten taitojen kehitystä, joka on ajankohtaista juuri varhaiskasvatuksessa. Ryhmäilmiötä ymmärtämällä varhaiskasvatuksen työtä voidaan suunnitella ryhmää ja yksilöä tukevaksi huomioiden pitkän aikavälin vaikutukset.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta sekä tutkimushaastattelusta. Tietoperusta käsittelee ryhmäilmiön osa-alueita varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin kantahämäläisessä päiväkodissa lastentarhanopettajien puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna. Haastattelussa selvitettiin millaista tietoa lastantarhanopettajat tarvitsevat ryhmäilmiöstä arjen työssään. Haastattelun tuloksista ja tietoperustasta muodostettiin opinnäytetyön johtopäätökset.
Johtopäätöksenä voidaan todeta ryhmäilmiön hyvän tuntemisen olevan tärkeää lastentarhanopettajan ammattitaidon ja työn suunnittelun kannalta. Ryhmätaidot tukevat monin tavoin lapsen sosiaalisten taitojen kehitystä, joka on ajankohtaista juuri varhaiskasvatuksessa. Ryhmäilmiötä ymmärtämällä varhaiskasvatuksen työtä voidaan suunnitella ryhmää ja yksilöä tukevaksi huomioiden pitkän aikavälin vaikutukset.