Hyvinvointia tukevia tuntisuunnitelmia ja työtapoja porvoolaisten yläkoulujen oppilashuoltotyöhön
Kinnunen, Reeta (2019)
Kinnunen, Reeta
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903273908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903273908
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehitystyönä yhteisölliseen oppilashuoltotyöhön, kohderyhmänä yläkoululaiset. Yhteisöllinen oppilashuolto tarkoittaa toimintakulttuuria ja toimintoja, joiden avulla pyritään koko kouluyhteisön hyvinvoinnin parantamiseen ja ylläpitämiseen. Yhteisöllisen oppilashuoltotyön tavoitteena on käsitellä yleisellä tasolla elämään ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, joita ovat esimerkiksi itsetuntemus, ihmissuhteet, terveys, mielen hyvinvointi, sosiaalinen elinympäristö, terveelliset elämäntavat ja arjen rytmi. Työn tilaajana oli Porvoon kaupungin kuraattori- ja psykologipalvelut. Kuraattorit ja psykologit ovat keskeisiä oppilashuoltotyön toteuttajia. Opinnäytetyön tuntisuunnitelmatuotos tulee tilaajan käyttöön sähköisenä tiedostona.
Opinnäytetyön toiminnallisena kehittämistyönä koottiin erilaisia työtapoja sisältäviä tuntisuunnitelmia oppilashuollon työntekijöiden käyttöön. Opinnäytetyön kehittämistehtävää lähestyttiin nuorten kasvuvaiheen näkökulmasta ja erilaisten nuorten hyvinvointia käsittelevien tutkimusten ja selvitysten kautta. Hyvinvointia tukevia erilaisia työtapoja ja aiheeseen sopivaa materiaalia löytyi runsaasti. Lähdemateriaaliksi valikoitui taustatiedon lähdemateriaalin lisäksi tilaajalle koulutusten kautta tuttuja materiaaleja, koottuna nyt valmiiksi tuntisuunnitelmiksi. Tämä mahdollisti samalla kyseisen materiaalin tehostetun hyödyntämisen.
Opinnäytetyön tuntisuunnitelmien aiheiksi valikoituivat arjen sisältö, ajan hallinta, haasteista selviytyminen ja tavoitteet, stressinhallinta, tunteiden tunnistaminen, turvataidot ja vahvuudet. Tuntisuunnitelmiin sisällytettyjen aiheiden käsittelyn kautta tähdätään yläkoululaisten hyvin voinnin tukemiseen. Kun nuori oppii tuntemaan itseään ja omia toimintatapojaan paremmin, hän saa välineitä vastata elämässään vastaan tuleviin haasteisiin.
Opinnäytetyön tuotos tukee oppilashuollon ammattilaisia heidän yhteisöllisessä työssään. Valmiit tuntisuunnitelmat helpottavat eri aiheiden käsittelyä ja mahdollistavat tuntien pitämisen matalalla kynnyksellä ja pienellä aikaresurssilla. Tuntisuunnitelmat ovat toteutettavissa sellaisenaan ja kaikki materiaali on suunnitelmissa mukana, kuva- tai tunnekortteja lukuun ottamatta. Tuntisuunnitelmien toimivuutta pilotoitiin kahdella porvoolaisella yläkoululla, pääasiassa kahdeksansilla luokilla. Palautteen perusteella nuoret pitivät tunteja mieluisina ja hyödyllisinä. Myös oppilashuollon puolelta saatu palaute oli positiivista ja työtapojen hyödyntämisen mahdollisuudet myös yksilötyössä nähtiin hyvänä.
Nuorten hyvinvoinnin tukeminen on aina ajankohtainen aihe, sillä nuorissa on tulevaisuus. Opinnäytetyö jatkaa jo monella taholla aloitettua kehittämistyötä nuorten parhaaksi. Opinnäytetyö avaa myös mahdollisuuden jatkaa kehittämistä edelleen, sillä työn sisältöä voi täydentää lähes rajattomasti.
Opinnäytetyön toiminnallisena kehittämistyönä koottiin erilaisia työtapoja sisältäviä tuntisuunnitelmia oppilashuollon työntekijöiden käyttöön. Opinnäytetyön kehittämistehtävää lähestyttiin nuorten kasvuvaiheen näkökulmasta ja erilaisten nuorten hyvinvointia käsittelevien tutkimusten ja selvitysten kautta. Hyvinvointia tukevia erilaisia työtapoja ja aiheeseen sopivaa materiaalia löytyi runsaasti. Lähdemateriaaliksi valikoitui taustatiedon lähdemateriaalin lisäksi tilaajalle koulutusten kautta tuttuja materiaaleja, koottuna nyt valmiiksi tuntisuunnitelmiksi. Tämä mahdollisti samalla kyseisen materiaalin tehostetun hyödyntämisen.
Opinnäytetyön tuntisuunnitelmien aiheiksi valikoituivat arjen sisältö, ajan hallinta, haasteista selviytyminen ja tavoitteet, stressinhallinta, tunteiden tunnistaminen, turvataidot ja vahvuudet. Tuntisuunnitelmiin sisällytettyjen aiheiden käsittelyn kautta tähdätään yläkoululaisten hyvin voinnin tukemiseen. Kun nuori oppii tuntemaan itseään ja omia toimintatapojaan paremmin, hän saa välineitä vastata elämässään vastaan tuleviin haasteisiin.
Opinnäytetyön tuotos tukee oppilashuollon ammattilaisia heidän yhteisöllisessä työssään. Valmiit tuntisuunnitelmat helpottavat eri aiheiden käsittelyä ja mahdollistavat tuntien pitämisen matalalla kynnyksellä ja pienellä aikaresurssilla. Tuntisuunnitelmat ovat toteutettavissa sellaisenaan ja kaikki materiaali on suunnitelmissa mukana, kuva- tai tunnekortteja lukuun ottamatta. Tuntisuunnitelmien toimivuutta pilotoitiin kahdella porvoolaisella yläkoululla, pääasiassa kahdeksansilla luokilla. Palautteen perusteella nuoret pitivät tunteja mieluisina ja hyödyllisinä. Myös oppilashuollon puolelta saatu palaute oli positiivista ja työtapojen hyödyntämisen mahdollisuudet myös yksilötyössä nähtiin hyvänä.
Nuorten hyvinvoinnin tukeminen on aina ajankohtainen aihe, sillä nuorissa on tulevaisuus. Opinnäytetyö jatkaa jo monella taholla aloitettua kehittämistyötä nuorten parhaaksi. Opinnäytetyö avaa myös mahdollisuuden jatkaa kehittämistä edelleen, sillä työn sisältöä voi täydentää lähes rajattomasti.