Tahtoa on, mutta ei aikaa opetella ja omaksua
Antila, Heli; Seppälä, Minna (2018)
Antila, Heli
Seppälä, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153146
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama OHO! –hanke on tehnyt korkeakoulujen saavutettavuudesta kaksi kyselyä, joista toiseen vastasivat opiskelijat ja toiseen opetushenkilöstö. Myös korkeakoulujen johdon edustajille eli rehtoreille ja vararehtoreille tehtiin kysely loppusyksystä 2018 oman organisaationsa saavutettavuudesta. Kyselyt lähetettiin kaikkiin Suomen ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin. Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa Digiosalliseksi-hankkeessa on selvitetty ammatillisen toisen asteen opetushenkilöstön näkemyksiä ohjaamisesta verkkoympäristössä. Hankkeen työpajoissa tarjoutui mahdollisuus keskustella useiden opettajien kanssa. Hankekokemusten perusteella lisääntynyt digitaalisuus, verkko-opetus ja sähköiset järjestelmät muodostavat suuren ristiriidan. Toisaalta niiden tärkeä merkitys osana opetusta tunnistetaan ja halutaan olla mukana kehityksessä, mutta edelleen jää paljon hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Kehitystahti on niin nopea, että aktiivisenkin opettajan on vaikea pysyä mukana vauhdissa. Ja vaikka tahtoa löytyisikin, ei aikaa opetella ja omaksua usein löydykään riittävästi. Artikkelissa on hyödynnetty mainittujen kolmen kyselyn avoimia vastauksia sekä hankkeiden aikana käytyjä keskusteluja eri asteiden opettajien kanssa.