Käyttöliittymän suunnittelu ja käytettävyyden testaus: UMUX-Lite arvioinnin apuna
Lankila, Vesa (2019)
Lankila, Vesa
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132682
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä helposti lähestyttävä graafinen käyttöliittymä noudattaen visuaalisen suunnittelun perussääntöjä ja testata valmiin käyttöliittymän käytettävyyttä kahdella eri kyselyihin pohjautuvalla menetelmällä. Toimeksiantona oli luoda asiakasyritykselle koulutuspeli uusien asiakasneuvojien muun koulutuksen tueksi. Pelin perusajatus oli opettaa pelaajaa suoriutumaan perintäalan asiakaspalvelutilanteista virtuaaliasiakkaiden kanssa käytävien dialogien kautta.
Käyttöliittymä toteutettiin seuraten käyttöliittymäsuunnittelun vaiheita ja käyttäen apuna erilaisia käytettävyyden heuristiikkalistoja. Käytettävyyden testauksessa käytettiin perinteistä SUS (System Usability Scale) -kyselyä sekä uudempaa UMUX-Lite (Usability Metric for User Experience) -kyselyä. Opinnäytetyön toisena tavoitteena olikin tutkia UMUX-Lite-kyselyn luotettavuutta ja mahdollisuutta korvata SUS-kysely tulevaisuudessa.
Tuloksena oli asiakkaalle toimitettu onnistunut koulutuspelin prototyyppi, ja käyttöliittymälle tehdyn heuristisen arvion perusteella peliä voitiin pitää käytettävyydeltään hyvänä. Myös käytettävyystestausten tulokset olivat selvästi keskivertaista paremmat. Vaikka testausotannat olivat melko pienet, ne olivat silti riittävät arvion muodostamiseen. UMUX-Lite-kyselyn korrelaatio SUS-kyselyyn verrattuna oli erinomainen, joka vastasi aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia siitä, että SUS-kysely voitaisiin jatkossa korvata.
Tulevaisuudessa koulutuspelin kehitystyö jatkuu ja peliä tullaan laajentamaan uusilla virtuaaliasiakkailla ja skenaarioilla. Laajennuksen jälkeen uudet käytettävyystestit tulisi tehdä isommilla testiryhmillä, joiden avulla saataisiin vielä paremmin tarkasteltua UMUX-Liten mahdollisuuksia SUS-kyselyn korvaajana. The aim of this thesis was to create an accessible graphical user interface that follows the basic rules of visual design, and to test the usability of the finished interface with two survey-based methods. The objective was to create an educational game for the customer company to enhance the training of new customer advisors. The basic idea of the game was to teach the player how to handle different debt collection situations through dialogs with virtual customers.
The user interface was implemented following the basic steps of user interface design and using various usability heuristic lists. Usability was tested with the traditional SUS (System Usability Scale) questionnaire, and the newer UMUX-Lite (Usability Metric for User Experience) questionnaire. The second objective of the thesis was to study the reliability of the UMUX-Lite and the possibility of replacing the SUS in the future usability tests.
As a result, a successful education game prototype was delivered to the customer and the heuristic evaluation for the user interface testified its usability. The results of usability tests were also clearly above average, and although the sample sizes were fairly small, they were still sufficient for evaluation. The correlation between UMUX-Lite and SUS was excellent, which supported the results of earlier studies that the SUS could indeed be replaced with UMUX-Lite.
In the future, the development of the education game will continue, and the game will be expanded with new virtual customers and different scenarios. After the expansion, new usability tests should be conducted with larger test groups to further investigate the possibilities of UMUX-Lite as a substitute for the SUS questionnaire.
Käyttöliittymä toteutettiin seuraten käyttöliittymäsuunnittelun vaiheita ja käyttäen apuna erilaisia käytettävyyden heuristiikkalistoja. Käytettävyyden testauksessa käytettiin perinteistä SUS (System Usability Scale) -kyselyä sekä uudempaa UMUX-Lite (Usability Metric for User Experience) -kyselyä. Opinnäytetyön toisena tavoitteena olikin tutkia UMUX-Lite-kyselyn luotettavuutta ja mahdollisuutta korvata SUS-kysely tulevaisuudessa.
Tuloksena oli asiakkaalle toimitettu onnistunut koulutuspelin prototyyppi, ja käyttöliittymälle tehdyn heuristisen arvion perusteella peliä voitiin pitää käytettävyydeltään hyvänä. Myös käytettävyystestausten tulokset olivat selvästi keskivertaista paremmat. Vaikka testausotannat olivat melko pienet, ne olivat silti riittävät arvion muodostamiseen. UMUX-Lite-kyselyn korrelaatio SUS-kyselyyn verrattuna oli erinomainen, joka vastasi aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia siitä, että SUS-kysely voitaisiin jatkossa korvata.
Tulevaisuudessa koulutuspelin kehitystyö jatkuu ja peliä tullaan laajentamaan uusilla virtuaaliasiakkailla ja skenaarioilla. Laajennuksen jälkeen uudet käytettävyystestit tulisi tehdä isommilla testiryhmillä, joiden avulla saataisiin vielä paremmin tarkasteltua UMUX-Liten mahdollisuuksia SUS-kyselyn korvaajana.
The user interface was implemented following the basic steps of user interface design and using various usability heuristic lists. Usability was tested with the traditional SUS (System Usability Scale) questionnaire, and the newer UMUX-Lite (Usability Metric for User Experience) questionnaire. The second objective of the thesis was to study the reliability of the UMUX-Lite and the possibility of replacing the SUS in the future usability tests.
As a result, a successful education game prototype was delivered to the customer and the heuristic evaluation for the user interface testified its usability. The results of usability tests were also clearly above average, and although the sample sizes were fairly small, they were still sufficient for evaluation. The correlation between UMUX-Lite and SUS was excellent, which supported the results of earlier studies that the SUS could indeed be replaced with UMUX-Lite.
In the future, the development of the education game will continue, and the game will be expanded with new virtual customers and different scenarios. After the expansion, new usability tests should be conducted with larger test groups to further investigate the possibilities of UMUX-Lite as a substitute for the SUS questionnaire.