Tukitoimien ja sekamiehityksen käyttöönoton vaikutukset merenkulkualan työvoiman riittävyyteen Suomessa
Kervinen, Ilkka (2010)
Kervinen, Ilkka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711601
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sekamiehityksen ja tonnistoveron käyttöönoton vaikutuksia työvoiman riittävyyteen suomalaisessa merenkulussa ja selvittää, mitä ongelmia on merenkulun ammattilaisten rekrytoinnissa suomalaisen meriklusterin näkökulmasta. Merenkulun tukitoimia ja opiskelijamääriä käsitellään erityisesti varustamoelinkeinon kasvun ongelmien hahmottamiseksi.
Työssä yhdistetään yleinen tutkimustieto merenkulun elinkeinon erityispiirteisiin. Työn teoriaosa työvoiman kehityksestä ja ulkomaisen työvoiman käytön ongelmista perustuu Suomen itsenäisyyden juhlarahaston ja Elinkeinoelämän valtuuskunnan tutkimuksiin. Suomalaisen merenkulun tukitoimien yksityiskohdat ja perustelut pohjautuvat kyseessä olevan lain valmistelumateriaaliin (HE 115/2007) ja Euroopan merenkulun kehityksen selvittäminen perustuu komission tiedonantoihin. Arviot suomalaisen tonniston lähiajan kehittymisestä perustuvat Suomen varustamoyhdistyksen näkemykseen.
Tutkimuksen johtopäätös on, että suomalainen merenkulku ja meriklusteri tarvitsevat ulkomaalaista työvoimaa. Lisäksi on kehitettävä alan vetovoimaisuutta, jotta saadaan alan oppilaitosten järjestämään koulutukseen lisää hakijoita. Tämän lisäksi on huolehdittava, että suomalainen yhteiskunta on kilpailukykyinen ulkomaisen työvoiman sitouttamisessa Suomeen. Juuri Suomen vetovoimaisuus kilpailtaessa korkeasti koulutetusta työvoimasta on toistaiseksi osoittautunut suureksi haasteeksi Suomelle
Työssä yhdistetään yleinen tutkimustieto merenkulun elinkeinon erityispiirteisiin. Työn teoriaosa työvoiman kehityksestä ja ulkomaisen työvoiman käytön ongelmista perustuu Suomen itsenäisyyden juhlarahaston ja Elinkeinoelämän valtuuskunnan tutkimuksiin. Suomalaisen merenkulun tukitoimien yksityiskohdat ja perustelut pohjautuvat kyseessä olevan lain valmistelumateriaaliin (HE 115/2007) ja Euroopan merenkulun kehityksen selvittäminen perustuu komission tiedonantoihin. Arviot suomalaisen tonniston lähiajan kehittymisestä perustuvat Suomen varustamoyhdistyksen näkemykseen.
Tutkimuksen johtopäätös on, että suomalainen merenkulku ja meriklusteri tarvitsevat ulkomaalaista työvoimaa. Lisäksi on kehitettävä alan vetovoimaisuutta, jotta saadaan alan oppilaitosten järjestämään koulutukseen lisää hakijoita. Tämän lisäksi on huolehdittava, että suomalainen yhteiskunta on kilpailukykyinen ulkomaisen työvoiman sitouttamisessa Suomeen. Juuri Suomen vetovoimaisuus kilpailtaessa korkeasti koulutetusta työvoimasta on toistaiseksi osoittautunut suureksi haasteeksi Suomelle