Ylivieskan seudun musiikkiopiston markkinoinnin kehittäminen
Hannula, Päivi (2010)
Hannula, Päivi
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411490
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli kehittää Ylivieskan seudun musiikkiopiston markkinointia laatimalla markkinointisuunnitelma ottaen huomioon koulutusorganisaation ominaispiirteet, toimintaympäristö ja sidosryhmät. Tavoitteena oli kartoittaa nykytilannetta, musiikkiopiston tunnettavuutta ja koulutusalan merkityksellisyyden kokemista alueella.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee koulutusorganisaation erityispiirteitä markkinoinnissa ja siihen sovellettua asiakaslähtöistä ajattelutapaa. Teoriaosiossa käsitellään markkinointia, vaikuttamista, AIDA-kaavaa ja AIDAS-mallia sekä organisaatioviestintää. Myös markkinoinnin suunnitteluprosessi esitellään työssä.
Kyselytutkimus suoritettiin sekä kvantitatiivisena että kvalitatiivisena kysymysten asetteluna ja siihen otettiin mukaan viisi Ylivieskan seudun musiikkiopiston sidosryhmää. Sidosryhmät valittiin tietoisesti valitsemalla sekä sisäisiä musiikkiopiston toiminnan hyvin tuntevia että ulkoisia sidosryhmiä, jotka eivät välttämättä tunne musiikkiopiston toimintaa tai joilla ei ole aiempaa kokemusta musiikkiopiston toiminnasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että taiteen perusopetus koetaan merkitykselliseksi ja Ylivieskan seudun musiikkiopiston olemassaolo on tärkeä toiminta-alueelle. Opinnäytetyön tuloksena laadittiin markkinointisuunnitelma Ylivieskan seudun musiikkiopistolle.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee koulutusorganisaation erityispiirteitä markkinoinnissa ja siihen sovellettua asiakaslähtöistä ajattelutapaa. Teoriaosiossa käsitellään markkinointia, vaikuttamista, AIDA-kaavaa ja AIDAS-mallia sekä organisaatioviestintää. Myös markkinoinnin suunnitteluprosessi esitellään työssä.
Kyselytutkimus suoritettiin sekä kvantitatiivisena että kvalitatiivisena kysymysten asetteluna ja siihen otettiin mukaan viisi Ylivieskan seudun musiikkiopiston sidosryhmää. Sidosryhmät valittiin tietoisesti valitsemalla sekä sisäisiä musiikkiopiston toiminnan hyvin tuntevia että ulkoisia sidosryhmiä, jotka eivät välttämättä tunne musiikkiopiston toimintaa tai joilla ei ole aiempaa kokemusta musiikkiopiston toiminnasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että taiteen perusopetus koetaan merkitykselliseksi ja Ylivieskan seudun musiikkiopiston olemassaolo on tärkeä toiminta-alueelle. Opinnäytetyön tuloksena laadittiin markkinointisuunnitelma Ylivieskan seudun musiikkiopistolle.