Opinnollinen kuntoutus mielenterveyden tukena : Kuinka hevosten käyttö tukee muutos- ja oppimisprosessia?
Nenonen, Susanna (2019)
Nenonen, Susanna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902021874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902021874
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda näkyväksi Katse korvien väliin ja ohjat omiin käsiin -
kurssin osallistujien näkemykset siitä, kuinka suureksi he arvioivat hevosten vaikutuksen
osana kurssin sisältöä ja kuinka paljon he kokivat hevostoiminnan auttaneen heitä pääsemään kohti omia, henkilökohtaisia tavoitteitaan. Opinnäytetyössä vastataan tutkimuskysymyksiin: Millaista hyötyä osallistujat ovat kokeneet saaneensa hevostoiminnasta osana
opinnollista kuntoutusta? Millä tavalla osallistujat ovat kokeneet hevostoiminnan vaikuttaneen heihin?
Kurssi on Pollesta Potkua ry:n järjestämää toimintaa heille, jotka kaipaavat elämäänsä
uutta suuntaa. Kurssin sisältö koostui sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta, Mindfulness-harjoituksista, musiikista, keskustelusta sekä kirjoitustehtävistä. Tässä opinnäytetyössä tuodaan näkyväksi nimenomaan kurssilaisten kokemuksia sosiaalipedagogisen hevostoiminnan osuudesta. Käytettyjä menetelmiä olivat kyselylomakkeet, Webropol-kysely,
haastattelut sekä oma osallistumiseni kurssille. Vastausprosentti sekä keväällä että syksyllä oli 100 % kurssilaisista.
Teoriaosassa on käyty läpi mielenterveyden merkitystä, Green Care -toimintaa, ihmisen ja
luonnon välistä yhteyttä, eläin- ja hevosavusteista toimintaa sekä sosiaalipedagogista hevostoimintaa. Yhdistyksen toimintaympäristöä kuvatessa on kerrottu Pollesta Potkua ry:n
toimintaa ohjaavista taustateorioista; opinnollisesta kuntoutuksesta, sosiaalipedagogiikasta,
toipumisorientaatiosta, mindfulnessista sekä Pollesta Potkua ry:n tarjoamasta toiminnasta
ja toiminnan arvoista. Tämän työn painopiste on kuitenkin hevostoiminnan arvioinnissa.
Työn tutkimusosuudessa kerrotaan kurssin sisällöstä, käydään läpi haastattelujen materiaalia sekä kurssilaisten vastaukset paperilomakkeisiin ja Webropol-kyselyyn. Vastausten
perusteella voidaan todeta, että hevosten merkitys osana yhdistyksen tarjoamaa opinnollista kuntoutusta on suuri ja asiakkaat ovat kokeneet hevostoiminnan vaikuttaneen heihin
ainoastaan positiivisesti. Hevostoiminnan kerrotaan olleen mm. rauhoittavaa, voimauttavaa, kiinnostavaa sekä onnellisuutta tuottavaa.
kurssin osallistujien näkemykset siitä, kuinka suureksi he arvioivat hevosten vaikutuksen
osana kurssin sisältöä ja kuinka paljon he kokivat hevostoiminnan auttaneen heitä pääsemään kohti omia, henkilökohtaisia tavoitteitaan. Opinnäytetyössä vastataan tutkimuskysymyksiin: Millaista hyötyä osallistujat ovat kokeneet saaneensa hevostoiminnasta osana
opinnollista kuntoutusta? Millä tavalla osallistujat ovat kokeneet hevostoiminnan vaikuttaneen heihin?
Kurssi on Pollesta Potkua ry:n järjestämää toimintaa heille, jotka kaipaavat elämäänsä
uutta suuntaa. Kurssin sisältö koostui sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta, Mindfulness-harjoituksista, musiikista, keskustelusta sekä kirjoitustehtävistä. Tässä opinnäytetyössä tuodaan näkyväksi nimenomaan kurssilaisten kokemuksia sosiaalipedagogisen hevostoiminnan osuudesta. Käytettyjä menetelmiä olivat kyselylomakkeet, Webropol-kysely,
haastattelut sekä oma osallistumiseni kurssille. Vastausprosentti sekä keväällä että syksyllä oli 100 % kurssilaisista.
Teoriaosassa on käyty läpi mielenterveyden merkitystä, Green Care -toimintaa, ihmisen ja
luonnon välistä yhteyttä, eläin- ja hevosavusteista toimintaa sekä sosiaalipedagogista hevostoimintaa. Yhdistyksen toimintaympäristöä kuvatessa on kerrottu Pollesta Potkua ry:n
toimintaa ohjaavista taustateorioista; opinnollisesta kuntoutuksesta, sosiaalipedagogiikasta,
toipumisorientaatiosta, mindfulnessista sekä Pollesta Potkua ry:n tarjoamasta toiminnasta
ja toiminnan arvoista. Tämän työn painopiste on kuitenkin hevostoiminnan arvioinnissa.
Työn tutkimusosuudessa kerrotaan kurssin sisällöstä, käydään läpi haastattelujen materiaalia sekä kurssilaisten vastaukset paperilomakkeisiin ja Webropol-kyselyyn. Vastausten
perusteella voidaan todeta, että hevosten merkitys osana yhdistyksen tarjoamaa opinnollista kuntoutusta on suuri ja asiakkaat ovat kokeneet hevostoiminnan vaikuttaneen heihin
ainoastaan positiivisesti. Hevostoiminnan kerrotaan olleen mm. rauhoittavaa, voimauttavaa, kiinnostavaa sekä onnellisuutta tuottavaa.