Ohjattuun harjoitteluun perehtyminen Meilahden sairaalassa : Perehdytysvideot
Ljungqvist, Tea; Korhonen, Anna (2019)
Ljungqvist, Tea
Korhonen, Anna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291663
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Meilahden sairaala-alueelle harjoitteluun tulevien sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoitteluun perehtymistä. Harjoitteluun perehtymisellä tarkoitetaan opiskelijan tutustuttamista harjoitteluorganisaation käytänteisiin - esimerkiksi rokotuksiin, harjoittelussa tarvittaviin välineisiin, harjoittelun kannalta oikeanlaiseen pukeutumiseen ja HUSin ohjeistuksiin. Harjoitteluun perehtymistä oli tarve kehittää, koska tällä hetkellä, opiskelijoilla ei ole harjoitteluun perehtymismateriaalia. Perehdytysvideoiden tavoitteena oli parantaa sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemusta työelämän harjoittelusta ja parantaa opiskelijoiden itseohjautuvuutta. Näin pyritään vahvistamaan tulevien työntekijöiden osaamista ja siten edistää myös potilasturvallisuutta. Yhtenäisellä perehdytysmateriaalilla taataan tasalaatuinen perehdytys opiskelijoille.
Lisäksi perehdyttämiseen tarvittavia opetustiloja ei jatkossa enää ole, joten tarvittiin uudenlainen tapa toteuttaa opiskelijoiden perehdytys. Perehdytysvideot ovat uudenlainen, vaivaton ja helppokäyttöinen tapa vastata edellä kuvattuun tarpeeseen. Opinnäytetyömme helpottaa työnantajan työkuormaa, joten kummatkin osapuolet hyötyvät tästä.
Perehdytyksestä on paljon tutkittua tietoa. Perehdytys materiaalia oli kattavasti saatavilla HUS alueella. Koko organisaatiolla on oma opiskelijoiden perehdytyksen käsikirja, joka pätee koko HUS alueelle. Myös osastoilla on vielä omat perehdytys materiaalit, jotka kertovat sen osaston toimintatavoista. Tällä hetkellä on perehdytysmateriaali ohjatun harjoittelun perehdytykseen, mutta sitä halutaan kehittää. Joten päädyimme tekemään perehdytysvideot ohjatun harjoittelun perehdytykseen.
Toiminnallinen opinnäytetyömme sisältää kaksi perehdytysvideota. Opiskelijat ovat saaneet antaa palautetta perehdytysvideoista. Päällimmäiseksi noussut asia opiskelijoiden palautteissa oli, että opiskelijat saivat aidon tunteen, että ovat tervetulleita harjoitteluun ja heidän oppimisestansa välitetään aidosti.
Asiasanat: Opiskelijaohjaaminen, perehtyminen ja potilasturvallisuus.
Lisäksi perehdyttämiseen tarvittavia opetustiloja ei jatkossa enää ole, joten tarvittiin uudenlainen tapa toteuttaa opiskelijoiden perehdytys. Perehdytysvideot ovat uudenlainen, vaivaton ja helppokäyttöinen tapa vastata edellä kuvattuun tarpeeseen. Opinnäytetyömme helpottaa työnantajan työkuormaa, joten kummatkin osapuolet hyötyvät tästä.
Perehdytyksestä on paljon tutkittua tietoa. Perehdytys materiaalia oli kattavasti saatavilla HUS alueella. Koko organisaatiolla on oma opiskelijoiden perehdytyksen käsikirja, joka pätee koko HUS alueelle. Myös osastoilla on vielä omat perehdytys materiaalit, jotka kertovat sen osaston toimintatavoista. Tällä hetkellä on perehdytysmateriaali ohjatun harjoittelun perehdytykseen, mutta sitä halutaan kehittää. Joten päädyimme tekemään perehdytysvideot ohjatun harjoittelun perehdytykseen.
Toiminnallinen opinnäytetyömme sisältää kaksi perehdytysvideota. Opiskelijat ovat saaneet antaa palautetta perehdytysvideoista. Päällimmäiseksi noussut asia opiskelijoiden palautteissa oli, että opiskelijat saivat aidon tunteen, että ovat tervetulleita harjoitteluun ja heidän oppimisestansa välitetään aidosti.
Asiasanat: Opiskelijaohjaaminen, perehtyminen ja potilasturvallisuus.