Pienin askelin parempaan elämään : Ratkaisukeskeiset ja kehotietoiset harjoitukset lukiolaisten koulu-uupumuksen ja ahdistuksen lievittäjinä
Persson, Sini (2019)
Persson, Sini
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901171353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901171353
Tiivistelmä
Nuorten mielenterveyshäiriöt ovat nykyään yleisiä: ahdistus, masennus ja erityisesti lukiolaisten kokema koulu-uupumus ovat yhä useamman nuoren ongelmia. Jotta tilanteeseen saataisiin parannusta, on tärkeää, että koulumaailmassa otetaan nykyistä enemmän käyttöön keinoja nuorten mielenterveyden ja jaksamisen tukemiseksi.
Työni tilaaja, Someron lukio, haluaa kehittää opiskelijoidensa hyvinvointia tarjoamalla heille psyykkistä hyvinvointia tukevan kurssikokonaisuuden. Tässä opinnäytetyössä esittelen hyvinvointikurssin, jonka olen suunnitellut ja toteuttanut koulukuraattori Sari Ojuvan kanssa. Työparini opiskeli kurssin aikana ratkaisukeskeistä psykoterapiaa, joten ratkaisukeskeiset menetelmät ja tehtävät muodostuivat luontevasti kurssin rungoksi. Näiden rinnalla hyödynsimme vastapainoksi kehotietoisia harjoituksia, joihin itse tunnen suurta kiinnostusta.
Kurssin tarkoituksena oli tarjota voimavarakeskeistä tukea opiskelijoille, jotka kokevat koulu-uupumusta, ahdistusta tai masennusta. Tavoitteena oli tarjota arkipäiväisiä, jaksamista tukevia keinoja etenkin niille opiskelijoille, joiden kynnys hakea yksilöllistä apua on korkea. Ryhmän maksimikooksi sovimme kymmenen opiskelijaa, ja toteutuneella kurssilla osallistujia oli viisi.
Hyvinvointikurssi toteutui syyslukukauden loppupuolella 2018, ja se sisälsi viisi kokoontumiskertaa. Jokaisella kerralla oli oma teemansa. Kurssi oli luonteeltaan prosessimainen, eli seurasimme opiskelijoiden voinnin edistymistä viikkojen kuluessa. Lopussa keräämästäni kurssipalautteesta käy ilmi, että opiskelijat kokivat kurssin tärkeäksi. Asteikolla 1–10 heidän vointinsa parani keskimäärin 5,7:stä 7,9:ään. Näin ollen voidaan todeta kurssin olleen hyödyllinen.
Someron lukio aikoo tarjota hyvinvointikurssia ohjelmassaan jatkossakin. Ratkaisukeskeiset menetelmät, kehotietoisuusharjoitukset ja tunnetaitojen harjoittelu soveltuvat lukiolaisten käyttöön hyvin. Tilaaja saa käyttöönsä valmiit kurssisuunnitelmat sekä kaikki dokumentit, joista toteutuneen kurssin tulokset ilmenevät.
Työni tilaaja, Someron lukio, haluaa kehittää opiskelijoidensa hyvinvointia tarjoamalla heille psyykkistä hyvinvointia tukevan kurssikokonaisuuden. Tässä opinnäytetyössä esittelen hyvinvointikurssin, jonka olen suunnitellut ja toteuttanut koulukuraattori Sari Ojuvan kanssa. Työparini opiskeli kurssin aikana ratkaisukeskeistä psykoterapiaa, joten ratkaisukeskeiset menetelmät ja tehtävät muodostuivat luontevasti kurssin rungoksi. Näiden rinnalla hyödynsimme vastapainoksi kehotietoisia harjoituksia, joihin itse tunnen suurta kiinnostusta.
Kurssin tarkoituksena oli tarjota voimavarakeskeistä tukea opiskelijoille, jotka kokevat koulu-uupumusta, ahdistusta tai masennusta. Tavoitteena oli tarjota arkipäiväisiä, jaksamista tukevia keinoja etenkin niille opiskelijoille, joiden kynnys hakea yksilöllistä apua on korkea. Ryhmän maksimikooksi sovimme kymmenen opiskelijaa, ja toteutuneella kurssilla osallistujia oli viisi.
Hyvinvointikurssi toteutui syyslukukauden loppupuolella 2018, ja se sisälsi viisi kokoontumiskertaa. Jokaisella kerralla oli oma teemansa. Kurssi oli luonteeltaan prosessimainen, eli seurasimme opiskelijoiden voinnin edistymistä viikkojen kuluessa. Lopussa keräämästäni kurssipalautteesta käy ilmi, että opiskelijat kokivat kurssin tärkeäksi. Asteikolla 1–10 heidän vointinsa parani keskimäärin 5,7:stä 7,9:ään. Näin ollen voidaan todeta kurssin olleen hyödyllinen.
Someron lukio aikoo tarjota hyvinvointikurssia ohjelmassaan jatkossakin. Ratkaisukeskeiset menetelmät, kehotietoisuusharjoitukset ja tunnetaitojen harjoittelu soveltuvat lukiolaisten käyttöön hyvin. Tilaaja saa käyttöönsä valmiit kurssisuunnitelmat sekä kaikki dokumentit, joista toteutuneen kurssin tulokset ilmenevät.