Rekryteringsprocessens inverkan på företagets arbetsgivarvarumärkesidentitet : En kvalitativ undersökning
Haltia, Lisa (2018)
Haltia, Lisa
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901071110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901071110
Tiivistelmä
Fokus i detta arbete ligger på att besvara hur en rekryteringsprocess kan påverka kandidatens uppfattning om företaget som arbetsgivare. Syftet med detta arbete är att besvara vad en rekryteringsprocess innebär ur den arbetssökandes perspektiv och vad som bidragit till en positiv eller negativ upplevelse. Det är vanligt att man diskuterar rekryteringsprocesser och delar med sig åsikter om företag, vilket inverkar på företagens varumärke som arbetsgivare. Ifall kandidaten känner sig felbehandlad eller diskriminerad, glömmer kandidaten det inte lätt, vilket bidrar till en försämrad bild av företaget som arbetsgivare. Sammanlagt intervjuades nio respondenter som under de senaste fyra åren varit med om rekryteringsprocess som slutat i ett negativt besked. Arbetet är begränsat till individer i åldersklassen 20-30 år som sökt arbete i Nyland. Respondenterna intervjuades i grupper på tre. Resultaten av intervjuerna är oroväckande, eftersom endast en av respondenterna behållit samma positiva åsikter om företaget som innan processen. För de andra hade uppfattningen om företaget i fråga försämrats. Dessutom skulle majoriteten av respondenterna varken rekommendera företaget för någon annan eller söka på nytt. Det som lett till en försämrad bild av företaget som arbetsgivare var bristande kommunikation och information längs med processen. Det som bidragit till en positiv upplevelse var klar kommunikation och information längs med processens gång och även återkoppling efter beslutet. Eftersom rykten sprids snabbt på sociala medier och människor gärna delar med sig erfarenheter, har företagen inte råd med misslyckade rekryteringsprocesser, ifall de vill behålla en positiv bild som arbetsgivare. Framöver bör företag tilltala kandidaterna på samma sätt som företaget kommunicerar med sina kunder. För att behålla ett positivt varumärke som arbetsgivare bör företagen bemöta alla kandidater med öppet sinne och respekt. The focus of this work is to answer how a recruitment process can affect the candidate's percep-tion of the company as an employer. The purpose of this work is to answer what a recruitment process includes and how it is seen from the job seeker's perspective. Moreover, this study will answer what contributed to a positive or negative experience. It is common to discuss recruit-ment processes and share opinions about companies, which affects the corporate brand as an employer. If the candidates feel discriminated, they won´t forget it easily, which contributes to a deterioration of the company's image as an employer. A total of nine respondents was inter-viewed for this study. All of them have been in recruitment process in the last four years and ended up not receiving the position. The study is limited to individuals in the age group 20-30 years who applied for work in Nyland. Respondents were interviewed in groups of three. The results of the interviews are worrying, as only one of the respondents maintained the same posi-tive opinions about the company as before the process. For the others, the perception of the company had deteriorated. In addition, most of the respondents would neither recommend the company to anyone nor seek again. What led to a deteriorated image of the company as an em-ployer was the lack of communication and information along the process. What contributed to a positive experience was clear communication and information along the way of the process as well as feedback after the decision. Because rumors are spread rapidly on social media and peo-ple like to share experiences, companies cannot afford failed recruitment processes if they want to keep a positive image as employers. In the future, companies should focus on how they re-spond to their candidates and how communication works. To maintain a positive identity as an employer, companies should appeal to candidates in the same way that the company communi-cates with its customers.