Urheilukentille sopivien jalkapallomaalien myynti kunnille ja kaupungeille
Tölkkö, Markus (2018)
Tölkkö, Markus
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122522862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122522862
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä seikkoja tulee ottaa huomioon, kun myydään jalkapallomaaleja kunnille/kaupungeille. Opinnäytetyö tehtiin Pohjavirta Finland Oy:lle. Työn tavoitteena oli kerätä tietoa jalkapallomaalien uusista standardeista, maalien turvallisuudesta sekä asiakkaan ostokriteereistä.
Opinnäytetyön yhteydessä tehtiin markkinakartoitus jalkapallomaaleista. Kyselyllä haluttiin saada tietoa kuntien ja kaupunkien nykyisten maalien määrästä, kunnosta sekä mahdollisista ongelmista maaleissa ja hankintasopimuksista.
Kysely kohdennettiin kuntien ja kaupunkien liikuntasihteereille tai liikuntavälineistöstä päättävälle henkilölle. Kyselyyn vastasi 131 kuntaa/kaupunkia eli vastausprosentti oli 45%.
Kyselyn pohjalta saatiin käsitys jalkapallon suosiosta eri kunnissa ja kaupungeissa. Vastausten perusteella saatiin tietoa tällä hetkellä käytössä olevien jalkapallomaalien ongelmakohdista. Vastausten perusteella kuntien/kaupunkien koko vaikutti maalien määrään ja liikuntavälineisiin käytettyyn budjettiin. Vastauksissa nousivat esille jalkapallomaalien liikuteltavuus sekä maalien kestävyys
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että jalkapallomaalien myynnissä tulee kiinnittää huomiota ennen kaikkea asiakkaan tarpeisiin. Hintakilpailussa standardit täyttävä jalkapallomaali häviää jalkapallomaalille, joka ei täytä standardeja. Halpakin maali muuttuu kalliiksi, kun maalia täytyy muokata standardin täyttäväksi. Tarjouskilpailutuksissa pitäisi kiinnittää huomiota maalien käytännöllisyyteen ja uuteen standardiin, jotta kentille saadaan käytännölliset ja turvalliset jalkapallomaalit. Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voisi tulevaisuudessa hyödyntää myyntikampanjan suunnittelussa.
Opinnäytetyön yhteydessä tehtiin markkinakartoitus jalkapallomaaleista. Kyselyllä haluttiin saada tietoa kuntien ja kaupunkien nykyisten maalien määrästä, kunnosta sekä mahdollisista ongelmista maaleissa ja hankintasopimuksista.
Kysely kohdennettiin kuntien ja kaupunkien liikuntasihteereille tai liikuntavälineistöstä päättävälle henkilölle. Kyselyyn vastasi 131 kuntaa/kaupunkia eli vastausprosentti oli 45%.
Kyselyn pohjalta saatiin käsitys jalkapallon suosiosta eri kunnissa ja kaupungeissa. Vastausten perusteella saatiin tietoa tällä hetkellä käytössä olevien jalkapallomaalien ongelmakohdista. Vastausten perusteella kuntien/kaupunkien koko vaikutti maalien määrään ja liikuntavälineisiin käytettyyn budjettiin. Vastauksissa nousivat esille jalkapallomaalien liikuteltavuus sekä maalien kestävyys
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että jalkapallomaalien myynnissä tulee kiinnittää huomiota ennen kaikkea asiakkaan tarpeisiin. Hintakilpailussa standardit täyttävä jalkapallomaali häviää jalkapallomaalille, joka ei täytä standardeja. Halpakin maali muuttuu kalliiksi, kun maalia täytyy muokata standardin täyttäväksi. Tarjouskilpailutuksissa pitäisi kiinnittää huomiota maalien käytännöllisyyteen ja uuteen standardiin, jotta kentille saadaan käytännölliset ja turvalliset jalkapallomaalit. Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voisi tulevaisuudessa hyödyntää myyntikampanjan suunnittelussa.