Museokeskus Vapriikin asiakaskartoitus
Vuokko, Marjaana; Uotila, Krista (2010)
Vuokko, Marjaana
Uotila, Krista
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111156
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli Museokeskus Vapriikin asiakaskartoitus. Tampereen Tampellassa sijaitseva museokeskus on merkittävä kulttuurimatkailukohde, jossa on esillä useita näyttelyitä. Saimme Vapriikilta toimeksiannon kartoittaa keitä heidän asiakkaansa ovat.
Toteutimme tutkimuksemme haastattelemalla satunnaisesti 150:tä Vapriikin asiakasta puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Teimme haastattelut kahdessa osassa, kesällä ja talvella, jotta saimme erilaisia vastauksia. Haastattelimme kävijöitä yhdessä kasvotusten Vapriikin tiloissa. Tutkimuksessa käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Analysoimme haastatteluiden vastauksia käyttäen apuna matkailun vetovoimateoriaa sekä matkailijatyypittelyä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Vapriikin asiakkaiden sukupuolijakauma oli melko tasainen. Enemmistö kävijöistä oli 51–60-vuotiaita, työssäkäyviä ja tamperelaisia, joille Vapriikki oli tuttu entuudestaan. Suurin osa kävijöistä oli vieraillut Vapriikissa aikaisemmin ja käy siellä keskimäärin kerran vuodessa. Huomattava enemmistö käy museoissa ylipäätään ja Vapriikissa asiakkaita veti puoleensa päänäyttelyt. Kävijät tulivat yleisimmin kahdestaan. Reilusti yli puolet kävijöistä oli käyttänyt/varannut aikaa vierailuunsa 1–3 tuntia. Lipun hinta oli asiakkaiden mielestä kohtalainen, mutta kuitenkin kaikki näyttelyissä käyneet pitivät kokemastaan.
Tutkimuksemme perusteella ehdotamme Vapriikin toiminnan kehittämiseksi mainonnan lisäämistä erityisesti lehdissä, sillä ne olivat vastausten mukaan hyvin yleinen tietolähde Vapriikista. Jatkossa erilaisia kampanjoita ja tarjouspäiviä voisi myös kysynnän perusteella lisätä. Vapriikki on pidetty kotimaan matkailukohde, joka vetää puoleensa eri-ikäisiä ihmisiä ympäri Suomea ja saa museoista kiinnostuneet asiakkaansa vierailemaan siellä yhä uudelleen.
Toteutimme tutkimuksemme haastattelemalla satunnaisesti 150:tä Vapriikin asiakasta puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Teimme haastattelut kahdessa osassa, kesällä ja talvella, jotta saimme erilaisia vastauksia. Haastattelimme kävijöitä yhdessä kasvotusten Vapriikin tiloissa. Tutkimuksessa käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Analysoimme haastatteluiden vastauksia käyttäen apuna matkailun vetovoimateoriaa sekä matkailijatyypittelyä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Vapriikin asiakkaiden sukupuolijakauma oli melko tasainen. Enemmistö kävijöistä oli 51–60-vuotiaita, työssäkäyviä ja tamperelaisia, joille Vapriikki oli tuttu entuudestaan. Suurin osa kävijöistä oli vieraillut Vapriikissa aikaisemmin ja käy siellä keskimäärin kerran vuodessa. Huomattava enemmistö käy museoissa ylipäätään ja Vapriikissa asiakkaita veti puoleensa päänäyttelyt. Kävijät tulivat yleisimmin kahdestaan. Reilusti yli puolet kävijöistä oli käyttänyt/varannut aikaa vierailuunsa 1–3 tuntia. Lipun hinta oli asiakkaiden mielestä kohtalainen, mutta kuitenkin kaikki näyttelyissä käyneet pitivät kokemastaan.
Tutkimuksemme perusteella ehdotamme Vapriikin toiminnan kehittämiseksi mainonnan lisäämistä erityisesti lehdissä, sillä ne olivat vastausten mukaan hyvin yleinen tietolähde Vapriikista. Jatkossa erilaisia kampanjoita ja tarjouspäiviä voisi myös kysynnän perusteella lisätä. Vapriikki on pidetty kotimaan matkailukohde, joka vetää puoleensa eri-ikäisiä ihmisiä ympäri Suomea ja saa museoista kiinnostuneet asiakkaansa vierailemaan siellä yhä uudelleen.