Liikuntamatkat Finland, leirikoulun tuotteistaminen ja materiaalin koonti leirikouluoppaaksi
Favarão, Marika; Vahvelainen, Salla (2018)
Favarão, Marika
Vahvelainen, Salla
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822114
Tiivistelmä
Tekijät: Favarão Marika & Vahvelainen Salla
Työn nimi: Liikuntamatkat Finland, leirikoulun tuotteistaminen ja materiaalin koonti leirikouluop-paaksi
Tutkintonimike: Liikunnanohjaaja (AMK)
Asiasanat: leirikoulu, nuoret, tuotteistaminen, sosiaaliset taidot
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa 15-vuotiaille nuorille suunnattu leiri-koulu Italiassa. Leirin sisältö koostui vuorovaikutustaitoja kehittävistä leikeistä, peleistä ja ryhmä-tehtävistä. Päämääränämme oli leikkien ja pelien avulla tukea nuoren kasvatusta, vahvistaa hei-dän sosiaalisia taitojaan sekä terveen itsetunnon kehittymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuot-taa valmis leirikoulurunko kolmen esimerkkipäivän avulla, jota Liikuntamatkat Finland voisi tule-vaisuudessa hyödyntää leirikouluohjaajien perehdyttämisessä ja leirien suunnittelemisessa.
Kehittämistehtävänämme oli miten tuotteistaa nuoria ja heidän opettajiaan kiinnostava leirikoulu sekä millaisilla aktiviteeteillä innostetaan nuoria ryhmätoiminaan ja kehittämään sosiaalisia taitoja. Käsittelimme opinnäytetyössämme aiheita, jotka olivat nuorten kannalta olennaisia kuten kasva-tusta, sosiaalipsykologiaa, ryhmätoimintaa sekä nuorten psyykkistä kehittymistä. Opinnäyte-työmme sisältää myös tuotteistamisprosessin vaiheineen, materiaalin koonnin oppaaksi ja kol-men esimerkkipäivän yksityiskohtaisen sisällön.
Leirikoulu järjestettiin syyskuussa 2018 Cesenaticossa. Tapahtumapaikkana toimi Euro Campin leirikeskus Pohjois-Italiassa. Leirikoulun sisällön suunnittelun pohjana toimivat kehittämistehtävät, ryhmältä kysytyt toiveet sekä aihetta käsittelevä lähdekirjallisuus. Leirikoulun onnistumisen arvi-ointi tapahtui tapahtuman jälkeen toteutetulla palautekyselyllä sekä itsearvioinnin ja pohdinnan avulla. Kaiken kaikkiaan leirikoulu oli onnistunut. Kehittämiskohdissa nousee esille leirikoulun johdonmukainen ja tavoitteellinen suunnitteluprosessi. Jatkokehittämisaiheena voisi tutkia leiri-koulun yhteyttä nuorten itsetuntoon ja sosiaalisiin taitoihin toteuttamalla kyselytutkimuksen leiri-koulua ennen ja sen jälkeen.
Työn nimi: Liikuntamatkat Finland, leirikoulun tuotteistaminen ja materiaalin koonti leirikouluop-paaksi
Tutkintonimike: Liikunnanohjaaja (AMK)
Asiasanat: leirikoulu, nuoret, tuotteistaminen, sosiaaliset taidot
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa 15-vuotiaille nuorille suunnattu leiri-koulu Italiassa. Leirin sisältö koostui vuorovaikutustaitoja kehittävistä leikeistä, peleistä ja ryhmä-tehtävistä. Päämääränämme oli leikkien ja pelien avulla tukea nuoren kasvatusta, vahvistaa hei-dän sosiaalisia taitojaan sekä terveen itsetunnon kehittymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuot-taa valmis leirikoulurunko kolmen esimerkkipäivän avulla, jota Liikuntamatkat Finland voisi tule-vaisuudessa hyödyntää leirikouluohjaajien perehdyttämisessä ja leirien suunnittelemisessa.
Kehittämistehtävänämme oli miten tuotteistaa nuoria ja heidän opettajiaan kiinnostava leirikoulu sekä millaisilla aktiviteeteillä innostetaan nuoria ryhmätoiminaan ja kehittämään sosiaalisia taitoja. Käsittelimme opinnäytetyössämme aiheita, jotka olivat nuorten kannalta olennaisia kuten kasva-tusta, sosiaalipsykologiaa, ryhmätoimintaa sekä nuorten psyykkistä kehittymistä. Opinnäyte-työmme sisältää myös tuotteistamisprosessin vaiheineen, materiaalin koonnin oppaaksi ja kol-men esimerkkipäivän yksityiskohtaisen sisällön.
Leirikoulu järjestettiin syyskuussa 2018 Cesenaticossa. Tapahtumapaikkana toimi Euro Campin leirikeskus Pohjois-Italiassa. Leirikoulun sisällön suunnittelun pohjana toimivat kehittämistehtävät, ryhmältä kysytyt toiveet sekä aihetta käsittelevä lähdekirjallisuus. Leirikoulun onnistumisen arvi-ointi tapahtui tapahtuman jälkeen toteutetulla palautekyselyllä sekä itsearvioinnin ja pohdinnan avulla. Kaiken kaikkiaan leirikoulu oli onnistunut. Kehittämiskohdissa nousee esille leirikoulun johdonmukainen ja tavoitteellinen suunnitteluprosessi. Jatkokehittämisaiheena voisi tutkia leiri-koulun yhteyttä nuorten itsetuntoon ja sosiaalisiin taitoihin toteuttamalla kyselytutkimuksen leiri-koulua ennen ja sen jälkeen.