Gamification in marketing
Helminen, Henri (2018)
Helminen, Henri
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721970
Tiivistelmä
Massiiviset määrät epärelevanttia mainontaa ja vaikuttamista tuo tuhoa kuluttajien mieleen, mutta myös tarkoituksettomuutta markkinoijalle sekä kehittymättömyyttä yritykselle. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä erillaisia mahdollisuuksia pelillistäminen tuo markkinointiin ja etsiä niiden vaikutuksia liiketoiminnalle.
Tutkimus perustuu ensijaisesti puolistrukturoituihin haastatteluihin, mutta myös akateemisen ja teoreettisen kirjallisuuden toissijaisiin tietolähteisiin.
Tutkimus löytää pelillistämisen markkinoinnissa ensi-askeleillaan Suomessa. Tästä huolimatta, tietyt ammattilaiset vaalivat pelillistämisen voimaa markkinoinnissa. Heille, sekä kuten tämä tutkimus löytää, pelillistäminen esittää selkeitä käyttötarkoituksia markkinoinnissa parantamalla konversion optimointia, lisäämällä sitouttamista ja kosketuspisteitä kuluttajien kanssa, parantamalla käyttökokemusta, tarjoamalla enemmän vaihtoehtoja markkinatutkimuksen tekemiseen ja lisäämään brändin sekä tuotteiden tietoisuutta. Liiketoimannelle tämä voi johtaa asiakkaiden sitouttamiseen, säilyttämiseen sekä uskollisuuteen ja selkeämpään brändikuvaan, jotka edistävät entistä enemmän liiketoimintaa ja täten liiketoiminnan arvoa.
Tutkimus perustuu ensijaisesti puolistrukturoituihin haastatteluihin, mutta myös akateemisen ja teoreettisen kirjallisuuden toissijaisiin tietolähteisiin.
Tutkimus löytää pelillistämisen markkinoinnissa ensi-askeleillaan Suomessa. Tästä huolimatta, tietyt ammattilaiset vaalivat pelillistämisen voimaa markkinoinnissa. Heille, sekä kuten tämä tutkimus löytää, pelillistäminen esittää selkeitä käyttötarkoituksia markkinoinnissa parantamalla konversion optimointia, lisäämällä sitouttamista ja kosketuspisteitä kuluttajien kanssa, parantamalla käyttökokemusta, tarjoamalla enemmän vaihtoehtoja markkinatutkimuksen tekemiseen ja lisäämään brändin sekä tuotteiden tietoisuutta. Liiketoimannelle tämä voi johtaa asiakkaiden sitouttamiseen, säilyttämiseen sekä uskollisuuteen ja selkeämpään brändikuvaan, jotka edistävät entistä enemmän liiketoimintaa ja täten liiketoiminnan arvoa.