Hoitokokemuksesi on meille tärkeä : Potilastyytyväisyyskysely. Ensikäynti ajanvarauksetta, Ylä-Savon SOTE
Repo, Sanna; Tikkanen, Meri; Kurkinen, Inkariina (2018)
Repo, Sanna
Tikkanen, Meri
Kurkinen, Inkariina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521760
Tiivistelmä
Terveydenhuoltolaissa säädetään potilaan oikeuksista saada hoidon tarpeen arviointia terveydenhuollon ammattilaisen arvioimana. Kunnat ovat velvollisia järjestämään perusterveydenhuollossa palvelua, jonne potilaat voivat ha-keutua, kun terveydentila vaatii akuuttia hoitoa, mutta ei uhkaa henkeä. Lakimuutosten myötä sairaanhoitajien työnkuva muuttui ja he saivat enemmän vastuuta ja toimivat lääkäreiden kanssa työparina vastaanotolla. Sairaan-hoitajan osaamisen tulee olla kokonaisvaltaista, huomioiden vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot ja ammatillisen osaamisen. Palveluiden kehittämisen kannalta on tärkeä kerätä tietoa potilaiden näkemyksistä ja mielipiteistä.
Opinnäytetyössä selvitettiin Ylä-Savon SOTE:n, Iisalmen Enskan, eli Ensikäynti ajanvarauksetta, vastaanotolla käy-neiden potilaiden tyytyväisyyttä sairaanhoitajan osaamisesta, vastaanottoon ja Enskan (ensikäynti ajanvarauksetta) tiloihin, sekä reaaliaikaisen jonotustilanteen tarpeellisuutta. Työn tavoitteena oli löytää kehittämistarpeita Enskaan, jotka pohjautuvat potilaiden antamaan palautteeseen. Tarkoituksena on tarjota mahdollisia kehittämistarpeita Enskan käyttöön. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisen, eli kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin. Aineisto kerättiin paperisella kyselylomakkeella, joka koostui likert-asteikon mukaisista monivalintakysymyksistä. Kyselyssä selvitettiin vastaajien taustatekijät ja kysely oli jaoteltu kolmeen osioon kysymysten mukaan. Tutkimusaineisto kerättiin Iisal-men Enskassa ajalla 23.4 – 25.5.2018 ja siihen vastasi 84 potilasta.
Potilaat olivat tyytyväisiä sairaanhoitajan osaamiseen vastaanotolla ja kokivat, että heidän hoidolliset tarpeensa oli otettu hyvin huomioon. Tutkimustulosten perusteella usea vastaajat olisi halunneet tavata lääkärin hoitajan vastaanoton lisäksi. Enskan vastaanottotilat jakoivat mielipiteitä, mutta suurin osa oli kuitenkin tyytyväisiä tilojen viihtyvyyteen, ja kokivat Enskan olleen helposti löydettävissä. Yli puolet vastaajista kokivat reaaliaikaisen jonotustilan-teen seurannan tarpeellisena.
Opinnäytetyössä selvitettiin Ylä-Savon SOTE:n, Iisalmen Enskan, eli Ensikäynti ajanvarauksetta, vastaanotolla käy-neiden potilaiden tyytyväisyyttä sairaanhoitajan osaamisesta, vastaanottoon ja Enskan (ensikäynti ajanvarauksetta) tiloihin, sekä reaaliaikaisen jonotustilanteen tarpeellisuutta. Työn tavoitteena oli löytää kehittämistarpeita Enskaan, jotka pohjautuvat potilaiden antamaan palautteeseen. Tarkoituksena on tarjota mahdollisia kehittämistarpeita Enskan käyttöön. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisen, eli kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin. Aineisto kerättiin paperisella kyselylomakkeella, joka koostui likert-asteikon mukaisista monivalintakysymyksistä. Kyselyssä selvitettiin vastaajien taustatekijät ja kysely oli jaoteltu kolmeen osioon kysymysten mukaan. Tutkimusaineisto kerättiin Iisal-men Enskassa ajalla 23.4 – 25.5.2018 ja siihen vastasi 84 potilasta.
Potilaat olivat tyytyväisiä sairaanhoitajan osaamiseen vastaanotolla ja kokivat, että heidän hoidolliset tarpeensa oli otettu hyvin huomioon. Tutkimustulosten perusteella usea vastaajat olisi halunneet tavata lääkärin hoitajan vastaanoton lisäksi. Enskan vastaanottotilat jakoivat mielipiteitä, mutta suurin osa oli kuitenkin tyytyväisiä tilojen viihtyvyyteen, ja kokivat Enskan olleen helposti löydettävissä. Yli puolet vastaajista kokivat reaaliaikaisen jonotustilan-teen seurannan tarpeellisena.