Itä-Suomen Biopankki tutuksi kansalaisille sosiaalisen median kautta
Heinonen, Ella; Hämäläinen, Niina; Rusanen, Noora (2018)
Heinonen, Ella
Hämäläinen, Niina
Rusanen, Noora
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621821
Tiivistelmä
Biopankki on tutkimusnäyte- ja tietokokoelma, johon talletetaan ja kerätään ihmisperäisiä näytteitä ja tietoja. Näytteiden keräys perustuu vapaaehtoisuuteen ja näytteenantajan yksityisyyden suoja on aina etusijalla. Biopankkeihin ei kerätä näytteitä yhtä tiettyä tutkimusta varten, vaan näytteitä voidaan luovuttaa erilaisiin lääketieteellisiin tutkimuksiin. Biopankkiin kerätään suostumuksen antaneiden terveystietoja, joita analysoidaan yhdessä näytteistä saadun tiedon kanssa. Biopankit on perustettu Suomeen terveyden tutkimuksen ja terveydenhoidon edistämiseksi
Itä-Suomen Biopankin ovat perustaneet Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Essote), Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Siun sote – Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä sekä Itä-Suomen yliopisto. Se on alueellinen biopankki, joka kerää näytteitä ja tietoja Itä-Suomen alueelta. Biopankki on perustettu syyskuussa vuonna 2014 ja Valvira rekisteröi sen valtakunnaliseen biopankkirekisteriin 30.10.2015.
Sosiaalinen media hyödyntää tietotekniikkaa sekä tietoverkkoja ja sen tarkoituksena on luoda ja ylläpitää käyttäjien välisiä suhteita. Yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista on Facebook. Facebookissa voi mm. luoda kuvallisen käyttäjäprofiilin, olla yhteydessä tuttuihin, jakaa kuvia sekä videoita ja osallistua tapahtumiin. Facebook on myös hyvä markkinointikanava eri yrityksille.
Opinnäytetyön aiheena oli saada Itä-Suomen Biopankki tutuksi kansalaisille sosiaalisen median kautta. Tavoitteenamme oli saada itäsuomalaiset tutustumaan biopankkitoimintaan Facebook-sivuston kautta. Teimme sosiaalisen median kanavaan, Facebookiin, Itä-Suomen biopankin sivuston, jota pidimme yllä kolmen kuukauden ajan. Loimme sivustolle kyselylomakkeen, jonka pohjalta lähdimme tutkimaan itäsuomalaisten sekä muiden kansalaisten biopankkitietoutta. Kyselylomakkeen tavoitteena oli kerätä tietoa suomalaisten, etenkin itäsuomalaisten, mielipiteistä ja kiinnostuksesta biopankkitoimintaa kohtaan. Tarkoituksena oli saada tietoa, kuinka sosiaalinen media tavoittaa ihmiset ja oliko sosiaalinen media oikea paikka jakaa tietoa Itä-Suomen Biopankista.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena kehittämistyönä. Työ toteutettiin keräämällä teoriatietoa Itä-Suomen Biopankista, jonka pohjalta loimme Facebook-sivustolle tietoiskuja biopankin toiminnasta. Sivustolle liitetyn kyselylomakkeen kautta pystyimme kokoamaan käyttäjien vastaukset taulukkomuotoon.
Vastauksia kyselyyn saimme 139 kappaletta. Vastanneista 84.9% oli naisia ja 15.1% oli miehiä. Eniten vastauksia tuli Itä-Suomesta. Moni vastaajista oli kuullut biopankkitoiminnasta ja piti sitä hyvänä asiana. Suurimmaksi osaksi vastaajat pitivät sosiaalista mediaa hyvänä paikkana jakaa biopankkitietoutta. Kyselyn tavoite ja tarkoitus toteutui hyvin.
Itä-Suomen Biopankin ovat perustaneet Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Essote), Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Siun sote – Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä sekä Itä-Suomen yliopisto. Se on alueellinen biopankki, joka kerää näytteitä ja tietoja Itä-Suomen alueelta. Biopankki on perustettu syyskuussa vuonna 2014 ja Valvira rekisteröi sen valtakunnaliseen biopankkirekisteriin 30.10.2015.
Sosiaalinen media hyödyntää tietotekniikkaa sekä tietoverkkoja ja sen tarkoituksena on luoda ja ylläpitää käyttäjien välisiä suhteita. Yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista on Facebook. Facebookissa voi mm. luoda kuvallisen käyttäjäprofiilin, olla yhteydessä tuttuihin, jakaa kuvia sekä videoita ja osallistua tapahtumiin. Facebook on myös hyvä markkinointikanava eri yrityksille.
Opinnäytetyön aiheena oli saada Itä-Suomen Biopankki tutuksi kansalaisille sosiaalisen median kautta. Tavoitteenamme oli saada itäsuomalaiset tutustumaan biopankkitoimintaan Facebook-sivuston kautta. Teimme sosiaalisen median kanavaan, Facebookiin, Itä-Suomen biopankin sivuston, jota pidimme yllä kolmen kuukauden ajan. Loimme sivustolle kyselylomakkeen, jonka pohjalta lähdimme tutkimaan itäsuomalaisten sekä muiden kansalaisten biopankkitietoutta. Kyselylomakkeen tavoitteena oli kerätä tietoa suomalaisten, etenkin itäsuomalaisten, mielipiteistä ja kiinnostuksesta biopankkitoimintaa kohtaan. Tarkoituksena oli saada tietoa, kuinka sosiaalinen media tavoittaa ihmiset ja oliko sosiaalinen media oikea paikka jakaa tietoa Itä-Suomen Biopankista.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena kehittämistyönä. Työ toteutettiin keräämällä teoriatietoa Itä-Suomen Biopankista, jonka pohjalta loimme Facebook-sivustolle tietoiskuja biopankin toiminnasta. Sivustolle liitetyn kyselylomakkeen kautta pystyimme kokoamaan käyttäjien vastaukset taulukkomuotoon.
Vastauksia kyselyyn saimme 139 kappaletta. Vastanneista 84.9% oli naisia ja 15.1% oli miehiä. Eniten vastauksia tuli Itä-Suomesta. Moni vastaajista oli kuullut biopankkitoiminnasta ja piti sitä hyvänä asiana. Suurimmaksi osaksi vastaajat pitivät sosiaalista mediaa hyvänä paikkana jakaa biopankkitietoutta. Kyselyn tavoite ja tarkoitus toteutui hyvin.