Kouluterveydenhoitaja oppilaan tukena siirtymävaiheessa : Kuudennen luokan oppilaiden ja kouluterveydenhoitajien näkemyksiä tuen tarpeesta yläkouluun siirryttäessä
Jumpponen, Merja; Hakala, Hilmi (2018)
Jumpponen, Merja
Hakala, Hilmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321275
Tiivistelmä
Vuosittain tuhannet kuudesluokkalaiset siirtyvät alakoulusta yläkouluun seitsemännelle luokalle. Siirtymävaihe on merkittävä ja haastava vaihe nuoren elämässä ja osa nuorista
tarvitsee erityistä tukea ennen ja jälkeen siirtymävaiheen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää 12-14- vuotiaiden oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia sujuvoittamalla siirtymävaihetta alakoulusta yläkouluun. Tavoitteena oli saada
tietoa siitä, missä aihealueissa ja kuinka kouluterveydenhoitaja voi tukea oppilasta yläkouluun
siirryttäessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin yhdeltä Kuopion peruskoulun kuudennen luokan ryhmältä Tuumatalkoot-menetelmällä. Oppilailta kerätyn
aineiston pohjalta toteutettiin kouluterveydenhoitajille teemahaastattelut. Kouluterveydenhoitajien tuottama aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tuloksista havaittiin, että nuoria mietityttää siirtymävaiheessa erityisesti kouluun ja opiskeluun,
kaverisuhteisiin, kiusaamiseen sekä päihteisiin liittyvät asiat. Kouluterveydenhoitajat
kokivat, että siirtymävaiheessa he voivat auttaa ja tukea oppilailta nousseissa aiheissa puheeksioton ja avoimen keskustelun avulla. Lisäksi moniammatillinen yhteistyö oppilashuollon ja opettajien välillä ja oppilaiden osallistaminen nousivat tärkeiksi elementeiksi. Tuloksista on luettavissa, että turvallinen ja luotettava yhteys kouluterveydenhoitajan ja oppilaan välillä on osaedellytyksenä onnistuneelle siirtymävaiheelle.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kouluterveydenhuollon toiminnan kehittämisessä
ja siirtymävaiheen sujuvoittamisessa niin kouluterveydenhoitajan kuin muiden ammattilaisten
toimesta.
tarvitsee erityistä tukea ennen ja jälkeen siirtymävaiheen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää 12-14- vuotiaiden oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia sujuvoittamalla siirtymävaihetta alakoulusta yläkouluun. Tavoitteena oli saada
tietoa siitä, missä aihealueissa ja kuinka kouluterveydenhoitaja voi tukea oppilasta yläkouluun
siirryttäessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin yhdeltä Kuopion peruskoulun kuudennen luokan ryhmältä Tuumatalkoot-menetelmällä. Oppilailta kerätyn
aineiston pohjalta toteutettiin kouluterveydenhoitajille teemahaastattelut. Kouluterveydenhoitajien tuottama aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tuloksista havaittiin, että nuoria mietityttää siirtymävaiheessa erityisesti kouluun ja opiskeluun,
kaverisuhteisiin, kiusaamiseen sekä päihteisiin liittyvät asiat. Kouluterveydenhoitajat
kokivat, että siirtymävaiheessa he voivat auttaa ja tukea oppilailta nousseissa aiheissa puheeksioton ja avoimen keskustelun avulla. Lisäksi moniammatillinen yhteistyö oppilashuollon ja opettajien välillä ja oppilaiden osallistaminen nousivat tärkeiksi elementeiksi. Tuloksista on luettavissa, että turvallinen ja luotettava yhteys kouluterveydenhoitajan ja oppilaan välillä on osaedellytyksenä onnistuneelle siirtymävaiheelle.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kouluterveydenhuollon toiminnan kehittämisessä
ja siirtymävaiheen sujuvoittamisessa niin kouluterveydenhoitajan kuin muiden ammattilaisten
toimesta.