Visuaalisen ilmeen vaikutus pienyrittäjän toiminnassa
Saariaho, Ida (2018)
Saariaho, Ida
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321445
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten visuaalinen ilme
vaikuttaa pienyrittäjän toiminnassa. Opinnäytetyötä varten on
toteutettu tutkimuspohjaksi kaksi asiakasprojektia kesällä ja
syksyllä 2018. Osana projektia kerättiin tutkimuskyselyn
muodossa tietoa siitä, miten yrittäjä ja kuluttajat näkivät
yrityksen visuaalisen ilmeen ennen ja jälkeen muutoksen.
Näiden kyselyiden pohjalta pohdittiin visuaalisen ilmeen
vaikutusta pienyrittäjän toimintaan niin yrittäjän kuin kuluttajan
näkökulmasta.
Asiakkaat hankittiin opinnäytetyön tekijän suunnitteluyrityksen
Suunnittelupalvelu Iloa:n kautta. Visuaalisen ilmeen muutoksen
läpikävivät Tummannurmen luomutila ja Myllykalliontien
ratsutila. Yritykset eivät olleet ennen projektia juurikaan
panostaneet visuaalisen ilmeeseensä, joten projektit kattoivat
perinpohjaisen uudistuksen.
Opinnäytetyössä käsitellään visuaalisen ilmeen tärkeyttä
eritoten pienyrittäjän näkökulmasta. Työssä analysoidaan
kuluttajien mieltymyksiä koskien yritysten visuaalista ilmettä,
sekä havainnoidaan mitä pienilläkin muutoksilla voidaan saada
aikaiseksi yritykselle.
vaikuttaa pienyrittäjän toiminnassa. Opinnäytetyötä varten on
toteutettu tutkimuspohjaksi kaksi asiakasprojektia kesällä ja
syksyllä 2018. Osana projektia kerättiin tutkimuskyselyn
muodossa tietoa siitä, miten yrittäjä ja kuluttajat näkivät
yrityksen visuaalisen ilmeen ennen ja jälkeen muutoksen.
Näiden kyselyiden pohjalta pohdittiin visuaalisen ilmeen
vaikutusta pienyrittäjän toimintaan niin yrittäjän kuin kuluttajan
näkökulmasta.
Asiakkaat hankittiin opinnäytetyön tekijän suunnitteluyrityksen
Suunnittelupalvelu Iloa:n kautta. Visuaalisen ilmeen muutoksen
läpikävivät Tummannurmen luomutila ja Myllykalliontien
ratsutila. Yritykset eivät olleet ennen projektia juurikaan
panostaneet visuaalisen ilmeeseensä, joten projektit kattoivat
perinpohjaisen uudistuksen.
Opinnäytetyössä käsitellään visuaalisen ilmeen tärkeyttä
eritoten pienyrittäjän näkökulmasta. Työssä analysoidaan
kuluttajien mieltymyksiä koskien yritysten visuaalista ilmettä,
sekä havainnoidaan mitä pienilläkin muutoksilla voidaan saada
aikaiseksi yritykselle.