"Luonto muodostuu puista ja mustikoista ja kaikesta sellasesta" : Esikoululaisten ajatuksia luonnosta ja sen merkityksestä
Tyyskä, Miia (2018)
Tyyskä, Miia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221218
Tiivistelmä
Lapsilähtöisen opinnäytetyön tarkoituksena oli syventyä tutkimaan lasten luontoajatuksia. Yhteistyökumppani oli liikunta-luontopainotteinen esikouluryhmä jyväskyläläisessä päiväkodissa. Tavoitteena oli selvittää, mitä lapset ajattelevat luonnosta ja sen merkityksestä heidän elämässään. Lisäksi opinnäytetyö antaa tietoa ympäristö- ja luontokasvatuksesta, sen merkityksestä ja siitä, miten sitä voidaan toteuttaa. Työssä on myös kestävän kehityksen ja luonnonsuojelun näkökulma.
Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastatteluita. Havainnointivälineinä olivat luontokokemuksien valokuvaaminen, päiväkirjamerkinnät sekä lasten luontopäivien seuraaminen. Haastatteluissa toteutettiin lapsilähtöiset, yksilölliset, puolistrukturoidut teemahaastattelut. Lisäksi haastattelumenetelmänä olivat ryhmähaastattelut, joissa haastateltavana oli 2 tai 3 lasta kerrallaan. Tutkimusaineisto kerättiin esikouluikäisiltä lapsilta. Haastattelut nauhoitettiin.
Opinnäytetyö toi esille lasten ajatuksia luonnosta ja luontokokemuksista. Tutkimuksessa nousi esille myös luonnon merkitys lapsille. Tutkimus osoitti, että säännölliset luontokokemukset lisäävät lasten monipuolista luontotuntemusta sekä rikastavat mielikuvitusta ja luovuutta leikeissä ja oppimisessa. Opittujen luontokokemusten kautta lasten on helppoa ja luonnollista lähteä luontoon sekä hyödyntää luonnon monipuolisuutta oppimisessa ja leikeissä. Luontokokemukset vahvistavat oppimiskokemuksien kautta myös lasten itsetuntoa. Tutkimuksessa näkyi, miten luonto rauhoitti ja lisäsi lapsen hyvänolon tunnetta. Tutkimus osoitti myös, että ympäristö- ja luontokasvatuspainotteinen varhaiskasvatus lisää lasten ajatuksissa kestävän kehityksen ja luonnonsuojelun merkitystä ja tärkeyttä.
Tutkimus toi esille monia luonnon hyödyntämisen mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Kotimaan monipuolinen ja vaihteleva maasto puineen, kasveineen, eläimineen ja vesistöineen tarjoaa paljon oppimisen ja erilaisten elämysten paikkoja kaiken ikäisille. Vaikuttavaksi oppimisen tekijäksi nousivat varhaiskasvattajien ja lasten yhteistyön ja molemminpuolisen aktiivisuuden hyödyntäminen oppimisessa. Luontopainotteinen varhaiskasvatus vaatii opettajilta motivoituneisuutta ja aktiivisuutta.
Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastatteluita. Havainnointivälineinä olivat luontokokemuksien valokuvaaminen, päiväkirjamerkinnät sekä lasten luontopäivien seuraaminen. Haastatteluissa toteutettiin lapsilähtöiset, yksilölliset, puolistrukturoidut teemahaastattelut. Lisäksi haastattelumenetelmänä olivat ryhmähaastattelut, joissa haastateltavana oli 2 tai 3 lasta kerrallaan. Tutkimusaineisto kerättiin esikouluikäisiltä lapsilta. Haastattelut nauhoitettiin.
Opinnäytetyö toi esille lasten ajatuksia luonnosta ja luontokokemuksista. Tutkimuksessa nousi esille myös luonnon merkitys lapsille. Tutkimus osoitti, että säännölliset luontokokemukset lisäävät lasten monipuolista luontotuntemusta sekä rikastavat mielikuvitusta ja luovuutta leikeissä ja oppimisessa. Opittujen luontokokemusten kautta lasten on helppoa ja luonnollista lähteä luontoon sekä hyödyntää luonnon monipuolisuutta oppimisessa ja leikeissä. Luontokokemukset vahvistavat oppimiskokemuksien kautta myös lasten itsetuntoa. Tutkimuksessa näkyi, miten luonto rauhoitti ja lisäsi lapsen hyvänolon tunnetta. Tutkimus osoitti myös, että ympäristö- ja luontokasvatuspainotteinen varhaiskasvatus lisää lasten ajatuksissa kestävän kehityksen ja luonnonsuojelun merkitystä ja tärkeyttä.
Tutkimus toi esille monia luonnon hyödyntämisen mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Kotimaan monipuolinen ja vaihteleva maasto puineen, kasveineen, eläimineen ja vesistöineen tarjoaa paljon oppimisen ja erilaisten elämysten paikkoja kaiken ikäisille. Vaikuttavaksi oppimisen tekijäksi nousivat varhaiskasvattajien ja lasten yhteistyön ja molemminpuolisen aktiivisuuden hyödyntäminen oppimisessa. Luontopainotteinen varhaiskasvatus vaatii opettajilta motivoituneisuutta ja aktiivisuutta.