Vaasan ammattikorkeakoulun kansainvälisten opiskelijoiden toimeentulo
Tikkala, Eveliina (2018)
Tikkala, Eveliina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221037
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten Vaasan ammattikorkeakoulun kansainväliset opiskelijat tulevat toimeen, käyttävät varojaan ja mitä mieltä he ovat omasta toimeentulostaan. Vuonna 2017 Suomessa otettiin korkeakouluissa käyttöön EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tuleville opiskelijoille suunnatut lukukausimaksut. Näiden uusien lukukausimaksujen vuoksi tutkitaan myös sitä, kuinka moni Vaasan ammattikorkeakoulun ulkomaalaisista tutkinto-opiskelijoista maksaa lukukausimaksuja ja saavatko he koululta apurahaa.
Teoriaosuudessa käsitellään ammattikorkeakouluopintoja yleisesti, ulkomaalaisten hakijoiden ja opiskelijoiden asemaa sekä opiskelijoiden yleisimpiä tulolähteitä ja menoja. Työ on toteutettu hyödyntäen kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä ja lomake laadittiin E-Lomake-sovelluksen avulla.
Tutkimuksen kohderyhmän suuruudeksi määrittyi 450 henkilöä, joista 8,7 prosenttia eli 39 henkilöä vastasi kyselyyn. Kyselyn avulla saadaan selville kansainvälisten opiskelijoiden tärkeimmät tulolähteet sekä suurimmat menoerät. Keskeisiä tutkimustuloksia vertaillaan German Centre for Higher Education Research and Science Studies vuonna 2018 julkaisemaan Eurostudent VI-tutkimukseen.
Teoriaosuudessa käsitellään ammattikorkeakouluopintoja yleisesti, ulkomaalaisten hakijoiden ja opiskelijoiden asemaa sekä opiskelijoiden yleisimpiä tulolähteitä ja menoja. Työ on toteutettu hyödyntäen kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä ja lomake laadittiin E-Lomake-sovelluksen avulla.
Tutkimuksen kohderyhmän suuruudeksi määrittyi 450 henkilöä, joista 8,7 prosenttia eli 39 henkilöä vastasi kyselyyn. Kyselyn avulla saadaan selville kansainvälisten opiskelijoiden tärkeimmät tulolähteet sekä suurimmat menoerät. Keskeisiä tutkimustuloksia vertaillaan German Centre for Higher Education Research and Science Studies vuonna 2018 julkaisemaan Eurostudent VI-tutkimukseen.