Onnistuneella perehdyttämisellä ja työntekijäkokemuksella tuloksiin : Case yritys X perehdytysopas hotellin vastaanottoon ja myyntipalveluun
Eklund, Monica (2018)
Eklund, Monica
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520336
Tiivistelmä
Toimeksiantajan pyynnöstä kohdeyritystä tarkastellaan anonyymisti, toimeksiantajana on kokoushotelli X. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota toimeksiantajalle tietoa työntekijöiden kokemusten ja perehdyttämisen nykytilasta organisaation sisällä sekä selvittää keinoja näiden seurantaan ja parantamiseen.
Opinnäytetyön tietoperustaosuudessa käytettiin pääasiassa eri internetjulkaisuja sekä kirjallisuuslähteitä. Teoriaosan alussa määriteltiin työn kannalta oleellisia ja tärkeitä käsitteitä, kuten työntekijäkokemus, asiakaskokemus, perehdytys ja työhyvinvointi.
Koska perehdytyksellä on mittava rooli työntekijäkokemuksen rakentumisessa, syntyi tämän opinnäytetyön tuloksena perehdytysopas toimeksiantajaorganisaation vastaanotolle ja myyntipalvelulle. Opinnäytetyön ja perehdytysoppaan rakentumisen tukena käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä kyselytutkimuksia. Kyselyiden avulla pyrittiin löytämään työntekijöiden kokemat ongelmakohdat omassa työssään sekä rajaamaan perehdytysoppaan sisältöä. Perehdytysopas rakentui tekijän omasta, yli kuuden vuoden kokemuksesta samalla työnantajalla, kollegoiden kanssa käydyistä keskusteluista sekä työnantajan aineistoista. Oppaan tarkoituksena oli koota tarvittavia tietoja yksien kansien väliin, aihepiireinä olivat talon toimintatavat, tilojen ja henkilökunnan esittely sekä vaihekohtaiset prosessiohjeet. Oppaan tavoitteena oli tarjota uusille työntekijöille ns. avaimet käteen -infopaketti, joka toimii perehdytyksen tukena mutta myös nykyisten työntekijöiden päivittäisen toiminnan apuna.
Toiminnallinen opinnäytetyö rakentui julkaistavasta opinnäyteraportista sekä perehdytysoppaasta. Perehdytysoppaasta julkaistiin vain sisällysluettelo, sillä opas sisältää yrityksen toiminnan kannalta arkaluontoista tietoa. Idea perehdytysoppaasta syntyi kollegoiden kanssa käydyistä keskusteluista ja aiemman perehdytysoppaan puutteellisesta sisällöstä. Opinnäytetyö valmistui kolmen kuukauden aikana täysipäiväisen vuorotyön ohella. Valmistunut perehdytysopas hyväksytettiin hotellin vastaanottopäälliköllä ja se tuli käyttöön välittömästi. Työntekijöiden kokemusten ja vaikuttamismahdollisuuksien kehittämisprosessi jatkuu toimeksiantajayrityksessä tämän opinnäytetyön päätyttyäkin.
Opinnäytetyön tietoperustaosuudessa käytettiin pääasiassa eri internetjulkaisuja sekä kirjallisuuslähteitä. Teoriaosan alussa määriteltiin työn kannalta oleellisia ja tärkeitä käsitteitä, kuten työntekijäkokemus, asiakaskokemus, perehdytys ja työhyvinvointi.
Koska perehdytyksellä on mittava rooli työntekijäkokemuksen rakentumisessa, syntyi tämän opinnäytetyön tuloksena perehdytysopas toimeksiantajaorganisaation vastaanotolle ja myyntipalvelulle. Opinnäytetyön ja perehdytysoppaan rakentumisen tukena käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä kyselytutkimuksia. Kyselyiden avulla pyrittiin löytämään työntekijöiden kokemat ongelmakohdat omassa työssään sekä rajaamaan perehdytysoppaan sisältöä. Perehdytysopas rakentui tekijän omasta, yli kuuden vuoden kokemuksesta samalla työnantajalla, kollegoiden kanssa käydyistä keskusteluista sekä työnantajan aineistoista. Oppaan tarkoituksena oli koota tarvittavia tietoja yksien kansien väliin, aihepiireinä olivat talon toimintatavat, tilojen ja henkilökunnan esittely sekä vaihekohtaiset prosessiohjeet. Oppaan tavoitteena oli tarjota uusille työntekijöille ns. avaimet käteen -infopaketti, joka toimii perehdytyksen tukena mutta myös nykyisten työntekijöiden päivittäisen toiminnan apuna.
Toiminnallinen opinnäytetyö rakentui julkaistavasta opinnäyteraportista sekä perehdytysoppaasta. Perehdytysoppaasta julkaistiin vain sisällysluettelo, sillä opas sisältää yrityksen toiminnan kannalta arkaluontoista tietoa. Idea perehdytysoppaasta syntyi kollegoiden kanssa käydyistä keskusteluista ja aiemman perehdytysoppaan puutteellisesta sisällöstä. Opinnäytetyö valmistui kolmen kuukauden aikana täysipäiväisen vuorotyön ohella. Valmistunut perehdytysopas hyväksytettiin hotellin vastaanottopäälliköllä ja se tuli käyttöön välittömästi. Työntekijöiden kokemusten ja vaikuttamismahdollisuuksien kehittämisprosessi jatkuu toimeksiantajayrityksessä tämän opinnäytetyön päätyttyäkin.