Sisäisen viestinnän vaikutus asenteeseen ohjelmistorobotiikkaa kohtaan Case: LähiTapiola
Hautala, Tiia (2018)
Hautala, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020665
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja lisätä toimeksiantajaorganisaatiossa ohjelmarobotiikkaan liittyvää tietämystä ja vähentää ohjelmistorobotiikkaan liittyviä pelkoja henkilöstön keskuudessa. Opinnäytetyössä selvitettiin työntekijöiden asenne ohjelmistorobotiikkaa kohtaan ja sisäisen viestinnän vaikutus asenteeseen. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä luotiin suunnitelma sisäisestä viestinnästä ohjelmistorobotiikkaan liittyen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi elämänturvayhtiö LähiTapiola Palvelut Oy ja tutkimuksen kohderyhmänä oli LähiTapiolan asiakasrajapinnassa työskentelevä henkilöstö.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kolmesta aihekokonaisuudesta, joita ovat ohjelmistorobotiikka, sisäinen viestintä ja teknologian hyväksymismalli. Teknologian hyväksymismallista tehtiin tätä opinnäytetyötä varten muokattu versio. Tietoperustaa tarkastellaan myös LähiTapiolan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja toteutettiin Webropol-kyselyllä kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin nykytilanne henkilöstön tietämyksestä robotiikkaa koskien vuodenvaihteessa 2018. Toisessa vaiheessa tutkittiin henkilöstön tietämys robotiikasta erilaisten sisäisten viestinnällisten tapahtumien jälkeen touko-kesäkuussa 2018. Tutkimus analysoitiin frekvenssijakaumien, faktorianalyysin ja Pearsonin korrelaatiokertoimen avulla.
Kyselytutkimuksen jälkeen opinnäytetyön kehittämishankkeena toteutettiin tulevaisuusverstas, jossa hyödynnettiin cocktail party, ideariihi ja backcasting-menetelmää. Tulevaisuusverstaan tavoitteena oli ideoida sisäisen viestinnän tarpeita ja keinoja sekä tehdä sisäisen viestinnän suunnitelma ohjelmistorobotiikkaan liittyen asiakaslähtöisesti asiakasrajapinnan näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusosassa selvisi, että vastaajat ymmärtävät ohjelmistorobotiikan hyödyt ja ymmärrys ohjelmistorobotiikasta kasvoi kyselyiden välillä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sisäinen viestintä vaikuttaa asenteeseen ohjelmistorobotiikasta. Tulevaisuusverstaassa tehtiin ohjelmistorobotiikan sisäisen viestinnän suunnitelma, jonka visioksi asetettiin ”Joulukuussa 2019 jokainen LähiTapiolan työntekijä tietää, mitä ohjelmistorobotiikka on ja miten sitä hyödynnetään omassa työssä.” Vision toteuttamiseksi valittiin neljä sisäisen viestinnän tarvetta ja keinoa. Valitut tarpeet olivat: ohjelmistorobotiikkaan liittyvä tieto kaikkien ulottuville, yksinkertaiset käsitteet, kohdennettu viestintä ja visuaaliset uutiset. Valitut keinot olivat: tavoitetilan jalkauttaminen tiimeihin, viestintävalmennus, avoimet keskustelutilaisuudet ja ohjelmistorobotiikan huvipuisto.
Opinnäytetyö tarjosi arvokasta tietoa toimeksiantajalle, ja tuloksia on jo hyödynnetty LähiTapiolan sisäisessä viestinnässä. Opinnäytetyön tutkimustuloksia ja sisäisen viestinnän suunnitelmaa voidaan hyödyntää organisaation sisäisen viestinnän suunnittelussa, ja ne ovat siirrettävissä myös muille aloille.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kolmesta aihekokonaisuudesta, joita ovat ohjelmistorobotiikka, sisäinen viestintä ja teknologian hyväksymismalli. Teknologian hyväksymismallista tehtiin tätä opinnäytetyötä varten muokattu versio. Tietoperustaa tarkastellaan myös LähiTapiolan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja toteutettiin Webropol-kyselyllä kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin nykytilanne henkilöstön tietämyksestä robotiikkaa koskien vuodenvaihteessa 2018. Toisessa vaiheessa tutkittiin henkilöstön tietämys robotiikasta erilaisten sisäisten viestinnällisten tapahtumien jälkeen touko-kesäkuussa 2018. Tutkimus analysoitiin frekvenssijakaumien, faktorianalyysin ja Pearsonin korrelaatiokertoimen avulla.
Kyselytutkimuksen jälkeen opinnäytetyön kehittämishankkeena toteutettiin tulevaisuusverstas, jossa hyödynnettiin cocktail party, ideariihi ja backcasting-menetelmää. Tulevaisuusverstaan tavoitteena oli ideoida sisäisen viestinnän tarpeita ja keinoja sekä tehdä sisäisen viestinnän suunnitelma ohjelmistorobotiikkaan liittyen asiakaslähtöisesti asiakasrajapinnan näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusosassa selvisi, että vastaajat ymmärtävät ohjelmistorobotiikan hyödyt ja ymmärrys ohjelmistorobotiikasta kasvoi kyselyiden välillä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sisäinen viestintä vaikuttaa asenteeseen ohjelmistorobotiikasta. Tulevaisuusverstaassa tehtiin ohjelmistorobotiikan sisäisen viestinnän suunnitelma, jonka visioksi asetettiin ”Joulukuussa 2019 jokainen LähiTapiolan työntekijä tietää, mitä ohjelmistorobotiikka on ja miten sitä hyödynnetään omassa työssä.” Vision toteuttamiseksi valittiin neljä sisäisen viestinnän tarvetta ja keinoa. Valitut tarpeet olivat: ohjelmistorobotiikkaan liittyvä tieto kaikkien ulottuville, yksinkertaiset käsitteet, kohdennettu viestintä ja visuaaliset uutiset. Valitut keinot olivat: tavoitetilan jalkauttaminen tiimeihin, viestintävalmennus, avoimet keskustelutilaisuudet ja ohjelmistorobotiikan huvipuisto.
Opinnäytetyö tarjosi arvokasta tietoa toimeksiantajalle, ja tuloksia on jo hyödynnetty LähiTapiolan sisäisessä viestinnässä. Opinnäytetyön tutkimustuloksia ja sisäisen viestinnän suunnitelmaa voidaan hyödyntää organisaation sisäisen viestinnän suunnittelussa, ja ne ovat siirrettävissä myös muille aloille.