Finlandssvenska vårdstuderandes självuppskattade hälsa
Grundström, Daniela (2018)
Grundström, Daniela
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520145
Tiivistelmä
Nykypäivänä yhä enemmän työntekijöitä maailmanlaajuisesti kokevat stressiä ja uupu-musta. Tämä saattaa johta pitkäaikaiseen sairaspoissaoloon vaikuttaen henkilön kärsimyk-seen ja isommassa kuvassa lisätä kustannuksia yhteiskunnalle. Suuressa riskiryhmässä ovat hoitohenkilökunta ja erityisesti nuoret työntekijät. Tämä opinnäytetyön taustalla on LUST- tutkimus Pitkittäinen Tutkimus Sairaanhoitajien Olemassaolosta ja on osana laa-jempaa Suomessa tehtävää tutkimusta nimeltä FINLUST. Tutkimus käsittelee suomen-ruotsalaisten nuorten ammattilaisten uraa ja työelämän hyvinvointia sosiaali- ja terveys-sektorilla. Tämän tutkimuksen fokuksena on hoitoalan opiskelijoiden koettu terveysnä-kemys. Tavoitteena oli selvittää nuorten hoitoalan opiskelijoiden koettu terveysnäkemys suhteessa tulevan ammatin haasteisiin. Tutkimus on tehty laadullsella lähestymistavalla. Tutkimusmateriaali on kerätty kyselylomakkeen avulla avoimilla kysymyksillä ja materi-aali on analysoitu sisältöanalyysillä. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat hoi-toalanopiskelijoiden kokevan ajanpuutteen olevan yksi merkittävimmistä tekijöistä ener-gia ja motivaatiotasoon. Kova paine, stressi ja uupumus ovat merkittäviä tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelijoiden terveyteen ja hyvinvointiin. Jatkuva stressi ja vaikeus hallita stressiä vaikuttavat negatiivisesti fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Hoitoalan opiskelijat ovat valveutuneita ja tietoisia omasta terveydestä, he tiedostavat tulevan työn haasteita ja tekijöitä jotka vaativat kehittämistä. Jotta opiskelijan ylimeno-vaihe opinnoista työelämään sujuu turvallisesti ja saumattomasti olisi hyvä selvittää opis-kelijoiden voimavarat ja haasteet oppilaitoksen puolelta jolloin tukea olisi helpompi tarjo-ta. Hyödyllistä olisi kehittää intensiivisempää yhteistyötä työelämän ja koulun välillä jotta opiskelijan ammattipätevyys, opinnot ja myös työelämä kehittyisi parhaalla mahdollisella tavoin