Fysisk aktivitet för barn med medfött hjärtfel : En kvalitativ intervjustudie
Mård, Bethina; Lenander, Eva-Mari (2018)
Mård, Bethina
Lenander, Eva-Mari
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419888
Tiivistelmä
Fysisk aktivitet hos barn med medfödda hjärtfel, är ett examensarbete som gjorts under Yrkeshögskolan Arcadas projekt, Lek, le och trivs. Projektet gjordes i samarbete med välgörenhetsorganisationen Project liv. Fysisk aktivitet är en viktig del i ett barns liv, eftersom genom den utvecklas barnets grundläggande motoriska, sociala och intellektuella färdigheter. UKK-institutet har utformat motionsrekommendationer för personer i olika åldrar. Dock finns det väldigt begränsade motionsrekommendationer för barn med medfött hjärtfel. De rekommendationer som finns har ofta varit väldigt restriktiva och ofta grundat sig på sakkunniga personers kunskap och antagna risker för plötslig hjärtdöd. Vid studier om motionsvanor och fysisk aktivitet hos barn med medfött hjärtfel har det framkommit att barnen inte uppnår de motionsrekommendationer som rekommenderas för deras ålder samt att barn med medfött hjärtfel ofta är mindre aktiva än andra barn i samma ålder. Arbetets syfte var att ta reda på vilka anpassningsbehov fysioterapeuter anser att det finns för att möjliggöra fysisk aktivitet för barn med medfött hjärtfel. Med följande frågeställningar, 1. Vilka utmaningar och hinder finns det enligt fysioterapeuter vid fysisk aktivitet hos barn med medfött hjärtfel? och 2. Hur kan den fysiska aktiviteten enligt fysioterapeuter anpassas för barn med medfött hjärtfel? I arbetet används den internationella klassifikationen av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF) som teoretisk referensram. ICF betonar vikten av att inte enbart fokusera på en diagnos utan alla situationer bör beaktas utifrån ett helhetsperspektiv. Insamlandet av materialet till arbetet skedde via kvalitativa intervjuer. Som informanter till arbetet valdes sex fysioterapeuter, av vilka samtliga hade erfarenhet av att arbeta med individer med hjärtsjukdomar. Informanterna fick besvara frågor som handlade om olika hinder för fysisk aktivitet, möjliggörande av fysisk aktivitet samt rekommendationer. Det insamlade materialet analyserades enligt kvalitativ innehållsanalys. I resultatet framkom att möjligheten för ett barn med medfött hjärtfel att vara fysiskt aktiv påverkas av flera olika faktorer; hjärtfelet i sig kan begränsa, familjen, vänner och skolmiljön kan också påverka. Det framhölls även vikten av en individanpassad träning och att ge barnen möjlighet att prova på olika aktiviteter, samt att de människor som verkar i barnets omgivning bör ha kunskap om barnets situation. Physical activity for children with congenital heart diseases, is a thesis which is written as a part of Arcada University of Applied Sciences’ project, called “Lek, le och trivs”. The project is a collaboration with the charitable association Project liv. Physical activity is an important part of a child's life, since it develops the child’s fundamental motor, social and intellectual skills. The UKK-institute have developed exercise recommendations for different ages. But there are very little exercise recommendations for children with congenital heart diseases. The recommendations that exist are often restricted and based on the knowledge and experience of experts and the assumed risk for sudden cardiac death. When studying children with congenital heart disease and their exercise habits and physical activity it appeared that the children do not reach the recommended level of physical activity and that children with congenital heart diseases are less active than their peers. The aim of the thesis was to find out what adaptions are needed, according to physiotherapists, to enable physical activity for children with congenital heart diseases. With the following questions: 1. What are the challenges and hindrances for physical activity for children with congenital heart diseases according to physiotherapists? and 2. How can the physical activity be adjusted for children with congenital heart diseases according to physiotherapists? The International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) was used as frame of reference. ICF emphasises the importance of a holistic perspective of every situation, to not only focus on the diagnosis. The collection of the material to the thesis was done by qualitative interviews. Six physiotherapists were chosen as informants, which all had experience of working with cardiovascular diseases. The informants answered questions about hindrances for physical activity, enabling physical activity and recommendations. The collected material was analysed according to qualitative content analysis. In the results it emerged that the possibility for a child with congenital heart disease to be physically active may be affected by multiple factors; the heart disease in itself can set limits, the family, friends and the school environment may also be factors. The importance of individualized exercise and giving the children the possibilities to try different activities was emphasised, also that people in the child's life should have knowledge about the child's situation.