Satakunnan pelastuslaitoksen työhyvinvoinnin kartoittaminen ja kehittäminen
Stenius, Juhani (2018)
Stenius, Juhani
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419963
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Satakunnan pelastuslaitoksen työhyvinvoinnin tilaa ja esittää ehdotuksia sen parantamiseksi. Pelastuspäällikön mukaan olisi tärkeää löytää syyt, jotka aiheuttavat työhyvinvoinnin heikkenemistä, toimenpiteistä huolimatta ja vaikuttaa niihin. Opinnäytetyön tuloksena on 14 kehittämisehdotusta Satakunnan pelastuslaitoksen työhyvinvoinnin parantamiseksi.
Vuosien 2013 ja 2015 työhyvinvointikyselyiden pohjalta nostettiin aiheet ryhmäkeskusteluun. Kyselyissä oli käytetty 5-portaista Likert-asteikkoa. Osa-alueet, joiden arvo oli alle 4 tai negatiivisissa väittämissä yli 2, nostettiin mukaan. Ryhmänä keskustelussa käytettiin ”henkilöstöfoorumia”, joka on luottamusmiehistä ja pelastuslaitoksen ylimmästä johdosta koostuva elin. Tällä tavoin koko henkilökunta saatiin edustetuksi. Keskustelu videoitiin ja litteroitiin.
Litteroitu keskusteluaineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aluksi aineisto luettiin läpi useita kertoja. Tämän jälkeen aineistosta poimittiin pääasiat ja nämä pelkistettiin. Suorat kehittämisehdotukset kirjattiin aineistosta. Analyysin jälkeen saatiin muodostettua 14 kehittämisehdotusta, mukaan luettuna suorat ehdotukset, joilla voidaan parantaa Satakunnan pelastuslaitoksen työhyvinvointia. Ehdotuksia perusteltiin ryhmäkeskustelun materiaalilla ja kirjallisuudella. Näiden ehdotusten perusteella tarvittaisiin pelastuslaitoksella koko organisaatioon vaikuttavia toimia. Keskeisiä kehittämiskohteita olivat avoimuus, tasapuolisuus, johtaminen, yhteishenki ja turvallisuus.
Opinnäytteen tuloksena ovat toimenpide-ehdotukset Satakunnan pelastuslaitoksen työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Toimenpiteet olivat liian mittavia toteutettavaksi tämän opinnäytetyön osana, joten ehdotuksena on, että toimenpiteiden toteuttamiseksi niihin nimetään vastuulliset henkilöt.
Aikaisemmassa tutkimuksessa aiheesta oli havaittavissa samankaltaisuuksia. Heikkojen työhyvinvoinnin osa-alueiden välillä on eroja, mutta yleisesti samat aiheet nousevat esiin. Työhyvinvoinnin kehittämisen ei pitäisi olla yksittäisten osa-alueiden korjaamista, kun ne ovat heikentyneet, vaan kokonaisvaltaista ja ennaltaehkäisevää, läpi koko organisaation.
Vuosien 2013 ja 2015 työhyvinvointikyselyiden pohjalta nostettiin aiheet ryhmäkeskusteluun. Kyselyissä oli käytetty 5-portaista Likert-asteikkoa. Osa-alueet, joiden arvo oli alle 4 tai negatiivisissa väittämissä yli 2, nostettiin mukaan. Ryhmänä keskustelussa käytettiin ”henkilöstöfoorumia”, joka on luottamusmiehistä ja pelastuslaitoksen ylimmästä johdosta koostuva elin. Tällä tavoin koko henkilökunta saatiin edustetuksi. Keskustelu videoitiin ja litteroitiin.
Litteroitu keskusteluaineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aluksi aineisto luettiin läpi useita kertoja. Tämän jälkeen aineistosta poimittiin pääasiat ja nämä pelkistettiin. Suorat kehittämisehdotukset kirjattiin aineistosta. Analyysin jälkeen saatiin muodostettua 14 kehittämisehdotusta, mukaan luettuna suorat ehdotukset, joilla voidaan parantaa Satakunnan pelastuslaitoksen työhyvinvointia. Ehdotuksia perusteltiin ryhmäkeskustelun materiaalilla ja kirjallisuudella. Näiden ehdotusten perusteella tarvittaisiin pelastuslaitoksella koko organisaatioon vaikuttavia toimia. Keskeisiä kehittämiskohteita olivat avoimuus, tasapuolisuus, johtaminen, yhteishenki ja turvallisuus.
Opinnäytteen tuloksena ovat toimenpide-ehdotukset Satakunnan pelastuslaitoksen työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Toimenpiteet olivat liian mittavia toteutettavaksi tämän opinnäytetyön osana, joten ehdotuksena on, että toimenpiteiden toteuttamiseksi niihin nimetään vastuulliset henkilöt.
Aikaisemmassa tutkimuksessa aiheesta oli havaittavissa samankaltaisuuksia. Heikkojen työhyvinvoinnin osa-alueiden välillä on eroja, mutta yleisesti samat aiheet nousevat esiin. Työhyvinvoinnin kehittämisen ei pitäisi olla yksittäisten osa-alueiden korjaamista, kun ne ovat heikentyneet, vaan kokonaisvaltaista ja ennaltaehkäisevää, läpi koko organisaation.