Retailer Selection in Northern Finland, Northern Sweden and Northern Norway : Case company: Tella Oy
Stranius, Tia (2018)
Stranius, Tia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319603
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Tella Oy:lle. Tavoitteena oli löytää yritykselle potentiaalisia jälleenmyyjiä vähittäiskaupan alalta Pohjois-Suomen, Pohjois-Ruotsin ja Pohjois-Norjan alueilta. Opinnäytetyön tarkoitus oli tukea yrityksen kansainvälistymis- ja vientistrategiaa. Opinnäytetyö toimi ennakkotutkimuksena yritykselle, jonka pohjalta yritys voi suunnitella ja toteuttaa mahdollisia uusia liiketoiminnan strategioita uusilla ulkomaanmarkkinoilla.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, teoreettisesta sekä empiirisestä osasta. Teoreettisessa osuudessa esitellään tärkeimmät käsitteet vähittäiskauppaan liittyen, ja niiden luoman viitekehyksen avulla toteutettiin empiirisessä osassa monimenetelmätutkimuksena kirjoituspöytätutkimus, jonka tarkoituksena oli löytää potentiaalisia jälleenmyyjiä yritykselle. Tässä opinnäytetyössä kerätyt tiedot koostuvat toissijaisista tiedoista.
Tutkimuksen perusteella jälleenmyyjiä löydettiin kaikilta markkina-alueilta. Yhteensä löydettiin 26 jälleenmyyjää, joista yhdeksää voidaan pitää Tellalle kaikista potentiaalisimpina. Tutkimuksen aikana tuli ilmi markkinoihin liittyviä muitakin näkökohtia, ja tulosten pohjalta Tellan tulisi tehdä jatko-analyysiä markkinoiden potentiaalisuuteen liittyen voidakseen menestyä uusilla markkinoilla.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, teoreettisesta sekä empiirisestä osasta. Teoreettisessa osuudessa esitellään tärkeimmät käsitteet vähittäiskauppaan liittyen, ja niiden luoman viitekehyksen avulla toteutettiin empiirisessä osassa monimenetelmätutkimuksena kirjoituspöytätutkimus, jonka tarkoituksena oli löytää potentiaalisia jälleenmyyjiä yritykselle. Tässä opinnäytetyössä kerätyt tiedot koostuvat toissijaisista tiedoista.
Tutkimuksen perusteella jälleenmyyjiä löydettiin kaikilta markkina-alueilta. Yhteensä löydettiin 26 jälleenmyyjää, joista yhdeksää voidaan pitää Tellalle kaikista potentiaalisimpina. Tutkimuksen aikana tuli ilmi markkinoihin liittyviä muitakin näkökohtia, ja tulosten pohjalta Tellan tulisi tehdä jatko-analyysiä markkinoiden potentiaalisuuteen liittyen voidakseen menestyä uusilla markkinoilla.